PRIS Maastricht

dinsdag 22 november 2011
timer 5 min
PRIS Maastricht Sinds 3 december 2010 is het zover. In de gemeente Maastricht is het nieuwe ParkeerRoute InformatieSysteem (PRIS) operationeel. Bezoekers kunnen nu op een vanzelfsprekende wijze een vrije parkeerplaats vinden in het centrum.
 PRIS Maastricht

 

Oude systeem verouderd

In het oude parkeersysteem werd het verkeer in Maastricht verwezen naar parkeerroutes ten oosten en westen van de Maas. Op zich duidelijk, maar het wordt lastig als je dit probeert te relateren aan de richting waar je vandaan komt. En nog belangrijker: ben je dan waar je wilt zijn? Bezoekers begrijpen dit niet snel genoeg, het is niet intuïtief. Ook de techniek van het vorige systeem was verouderd en de datalijnen van KPN hielden op te bestaan. Kortom: er moest een nieuw systeem komen.

Nieuwe PRIS


In 2008 nodigde de gemeente, samen met partner Q-Park, drie adviesbureaus uit een plan van aanpak in te dienen, om de ideeën voor een nieuw PRIS verder te ontwikkelen en vorm te geven. DTV Consultants kreeg de opdracht vanwege de beoogde aanpak en het geboden projectteam. “De gemeente had een nieuw systeem voor ogen, dat op Duitse leest was geschoeid”, verklaart Consultant Piet Weiland. “We hebben daarom ons partnerbureau Schlothauer&Wauer gevraagd om samen met ons dit project uit te voeren.”

Herkenbaarheid


“Het nieuwe PRIS heeft als uitgangspunt dat parkeergarages in parkeergebieden worden gegroepeerd met eigen, herkenbare namen, waarbij ieder gebied een eigen kleur heeft. Keulen heeft een vergelijkbaar systeem”, vertelt Piet. In het proces werd al snel duidelijk dat bepaalde elementen heel gevoelig kunnen liggen. “De kleinste details zijn belangrijk en vragen tijd, waar je die soms liever anders besteedt. Welke kleuren ga je gebruiken om de gebieden herkenbaar te maken? Welke namen worden gekozen voor de gebieden? Wat doen we met P-Vrijthof, vanaf waar geef je dat aan?” Uiteindelijk pasten zowel Q-Park als de gemeente de namen van diverse locaties aan, zodat ze goed aansluiten op de namen van de gebieden.

Aanbesteding


In een jaar tijd is het concept ontwikkeld, doorontwikkeld en gereed gemaakt voor aanbesteding. De aanbesteding is in het voorjaar van 2010 openbaar Europees uitgevoerd, waarbij gebruik is gemaakt van de Uniforme Aanbestedings Voorwaarden voor Geïntegreerde Contracten (UAV-GC). Deze legt een belangrijke rol bij de opdrachtnemer, voor het vertalen van de vraagspecificaties naar een te realiseren product.
De gemeente ontving diverse aanbiedingen, maar bij vergelijking op kwaliteit kwam het Duitse Swarco Traffic Systems als beste uit de bus. “We wilden graag radiocommunicatie toepassen”, licht Nico Beckers, Medewerker team mobiliteit en milieu van de gemeente Maastricht toe. “We hadden hiermee door KAR positieve ervaring opgedaan en wilden dit verder uitbouwen. Qua kosten is dit erg gunstig. Nu zijn we 27 euro per maand kwijt, terwijl het via de traditionele communicatiemiddelen (huurlijnen) 4.500 euro kost op maandbasis.” Swarco bleek tevens financieel het beste bod te hebben gedaan voor de realisatie en het meerjarig onderhoud.

Betrokkenheid


In een periode van vijf maanden is het systeem gebouwd. De ervaring van Swarco en de grondige aanpak van het projectteam in Maastricht en haar partners waren daarbij erg belangrijk. Piet: “Samen met Nico Beckers, Ferry Wahls en Roger Chambille hebben we veel kleine en grote problemen moeten oplossen. Van toegankelijkheid op het gemeentelijk netwerk via de firewall, tot het bevestigen van borden aan voorgespannen beton van een brug. Het is dan al snel duidelijk dat je dit als extern adviseur echt niet allemaal alleen kunt.” De betrokkenheid van de opdrachtgever is cruciaal om het proces succesvol te doorlopen. Daarbij heeft ieder teamlid zijn eigen taken en specialismen en kan hij besluiten nemen zonder vertragende procedures te moeten volgen.

Bewegwijzering


Ook de bewegwijzering speelt een rol in het project. In het oude systeem waren parkeerinformatie en bewegwijzering geïntegreerd, in het nieuwe niet meer. “Je ontkomt er niet aan op hetzelfde keuzepunt informatie te verstrekken. Op die punten is samengewerkt met de ANWB/IBN. In de bewegwijzering komen straks ook op enkele locaties de gekleurde elementen van het PRIS duidelijk herkenbaar voor”, aldus Piet. Inmiddels kunnen alle weggebruikers het nieuwe systeem in werking zien. Aan de randen van de stad staan de borden met hun meerkleurige displays, op basis van gecombineerde LED- en LCD-techniek. Voor de gemeente Maastricht betekent het echter meer. De gegevens van de parkeerterreinen en- garages komen nu binnen via internet en glasvezel en de aansturing van de borden gaat met radiodatamodems door de lucht. “We hebben overal een perfecte verbinding”, weet Nico te melden. “We zijn absoluut tevreden over het eindresultaat.”

Website en in-car


Behalve dat de informatie op borden wordt getoond, exporteert het systeem de gegevens van de beschikbare parkeercapaciteit naar www.maastrichtbereikbaar.nl. Het systeem is bovendien geschikt om gegevens te exporteren naar navigatiesystemen, zodat weggebruikers niet afhankelijk zijn van de bebording in de stad. Daarmee wordt niet alleen onnodig zoekverkeer, maar ook een aantal onnodige kilometers door het centrum voorkomen. Op termijn kunnen deze routes ook op dynamische route-informatiepanelen worden aangegeven, zodat weggebruikers die geen navigatiesysteem gebruiken al ruim voor het centrum naar een alternatieve route kunnen worden verwezen.

Gastvrije stad


Maastricht ziet parkeerinformatie als onderdeel van een gastvrije stad; een belang dat zowel door de politiek als de ondernemingsverenigingen wordt onderkend. Met de realisatie van het PRIS is een essentiële schakel gelegd tussen parkeergarages en -borden, de website en in-car apparatuur.
Deze combinatie levert relevante, betrouwbare informatie, waarbij alle bezoekers en de stad zijn gebaat.

 

Dit artikel is ook te vinden op de website van DTVconsultants.

 

Terug naar overzicht ParkeerNieuws >>>