Proef: lagere parkeernorm voor wijk de Biezen in Nijmegen
De proef geldt voor de nieuwbouwprojecten Ulpia en Fabrica in de Biezen. Er komen 185 parkeerplaatsen in plaats van de 204 die er volgens de parkeernorm in het centrum gerealiseerd zouden moeten worden. “Een logische stap, gezien de duurzaamheid en mobiliteit ambities van de stad”, zo klinkt het vanuit het College. “Door bewoners te motiveren gebruik te laten maken van de fiets of deelauto’s kan de openbare ruimte worden vergroend en blijven er meer middelen over om goede betaalbare woningen op te leveren in een prettige leefomgeving.”
Het Ontwikkelbedrijf Waalfront (OBW) heeft deze locatie, dichtbij het centrum, aangewezen omdat dit deel van de stad geschikt is voor een lagere parkeernorm dan omschreven in het parkeerbeleid van de gemeente. Het College heeft de parkeernorm voor dit gebied nu gewijzigd.
Ruimte beter besteden
Een eigen parkeerplaats voor elk huishouden leidt tot inefficiënt gebruik van ruimte. Wethouder Noël Vergunst (GroenLinks) zegt hierover. “We willen de gedeelde ruimte beter besteden. Dit doen we bijvoorbeeld door alternatief vervoer aan te bieden. We voeren deze pilot heel voorzichtig uit, maar het eindresultaat kan inderdaad minder parkeerruimte zijn. Stel dat er een knelpunt ontstaat in het aantal plaatsen, dan moeten we bijsturen. Er moet natuurlijk wel mobiliteit mogelijk zijn in dit gebied.”
Lees ook: Hoe dring je het autobezit in een nieuwbouwwijk terug?