Proef met digitale instaphulp op station Den Bosch
Proef met digitale instaphulp
Reizigers stappen over het algemeen vaak op dezelfde plek in. Wanneer reizigers zich meer verspreiden over het perron of weten waar de deuren van de trein komen, kan de instaptijd versnellen. Op station Den Bosch wordt een proef gedaan met een zogenoemde Intelligent Platform Bar. Een scherm boven het perron waarop je bij aankomst van de trein ziet waar de deuren zijn en hoe lang de trein is.
Proef met instapzones
De tweede proef wordt gedaan op de sprinterstations op het traject Geldermalsen-Utrecht Lunetten. Op die stations zijn op het perron speciale instapzones aangegeven. Als je daar staat, zit je snel in de trein.
Er komt snel een volgende trein
Op het traject Amsterdam-Eindhoven wordt onderzocht of daar zes treinen per uur kunnen rijden. Dat betekent elke tien minuten een trein. Dat mogelijk maken vergt wel de nodige voorbereiding. Als er meer treinen op een traject gaan rijden dan is het nog belangrijker dat een trein na een stop meteen kan doorrijden. De volgende trein zit er al snel achter. Vergelijk het met veel auto’s op de weg. Als een auto langzamer gaat rijden dan ontstaat sneller een opstopping, dus vertraging. Ook hier zou de digitale instaphulp niet misstaan.