Proef stations met fietsparkeersysteem

dinsdag 5 april 2011
timer 2 min
Proef fietsparkeersysteem stations Utrecht en Groningen ProRail start met een proef met een nieuw fietsparkeersysteem op de treinstations van Utrecht en Groningen. Speciale klemmen meten hoe lang de fietsen geparkeerd staan. 'Weesfietsen' worden verwijderd en fietsers worden automatisch naar vrije plaatsen verwezen. 
Proef stations met fietsparkeersysteem

Bron: Fietsberaad


Fietsparkeren op station


In de strijd tegen het tekort aan fietsplekken op stations, is ProRail onder het toeziend oog van wethouder verkeer van Utrecht Frits Lintmeijer gestart met een proef met een nieuw fietsparkeersysteem in Utrecht. Groningen volgt in mei. Treinreizigers die op de fiets naar het station komen zien bij aankomst in de stalling op een scherm waar vrije plaatsen zijn en kunnen zo makkelijker een plek vinden. Fietsen die te lang gestald staan, worden weggehaald.


Fietsklem met wipschakelaar


De fietsparkeerplekken in het Utrechtse Smakkelaarsveld en het Stadsbalkon in Groningen zijn voorzien van speciale klemmen die meten hoe lang een fiets in de stalling staat. Daartoe is iedere individuele fietsrail voorzien van een opgeschroefde wipschakelaar. Die is voorzien van de nodige elektronica en een batterijtje. De wipschakelaar kantelt zodra er een fiets wordt geplaatst.

Vrije plaatsen en weesfietsen


Op dat moment zendt de schakelaar draadloos een signaal naar het ontvangststation dat is gemonteerd op een paal op het stallingsterrein. Daarvan staan er op Smakkelaarsveld enkele tientallen. Die geven de informatie door aan een centrale computer, die bij het bedrijf staat dat het systeem in opdracht van Prorail beheert. De verzamelde gegevens worden via een internet teruggestuurd naar de beheerder van de stalling. Die kan op een beeldscherm exact zien welke plaatsen vrij zijn, welke bezet zijn en hoe lang een fiets er staat. Staat de fiets er langer dan veertien dagen dan haalt de stallingsbeheerder van de gemeente de fiets weg.

Voortzetting proef


Behalve dat het beheer eenvoudiger wordt, kunnen gebruikers van de stalling sneller hun weg kunnen vinden via digitale schermen bij de ingang. In één oogopslag is duidelijk waar er in de stalling nog vrije plaatsen zijn. De proef loopt zes maanden. Bij succes, zal het systeem ook in andere fietsenstallingen bij stations ingezet worden. De kosten bedragen nu nog ruim €100 euro per stallingsplaats, maar Prorail hoopt dat dit bedrag in de toekomst nog zal zakken.

Terug naar overzicht nieuws >>>