Promotie parkeerplekken
dinsdag 28 september 2010
5 min
Promotie voor betere verdeling parkeerplekken
In de Amersfoortse binnenstad zijn drie parkeergarages die tijdens piekmomenten overvol zijn, terwijl er in parkeergarage Flintplein nog plek genoeg is. Dat moet anders. Tijd voor actie, vond ParkeerService.
Waarom is de verdeling over parkeergarages vaak allesbehalve optimaal? De locatie speelt daarbij de grootste rol, aldus John van Dijk, directeur van ParkeerService. “Een locatie dicht bij de eindbestemming is voor parkeerders de belangrijkste reden om voor een parkeergarage te kiezen.” Maar daarmee is de bezettingsgraad van de parkeergarages niet altijd verklaard. Zo ligt parkeergarage Flintplein in Amersfoort net zo ver van de binnenstad als de populaire garages Jorisplein, Stadhuisplein en Koestraat. Van Dijk: “Ze liggen hooguit iets meer uit de aanrijdroute, waardoor het misschien vijf minuten verder rijden is. Maar dan hoef je niet te zoeken naar een plek.”
Tuktuk
Onbekendheid is volgens ParkeerService de belangrijkste reden voor de relatieve rust in parkeergarage Flintplein. Met verschillende promotie-acties is daar verandering in gebracht. Van Dijk: “We hebben ons gericht op twee verschillende groepen: ondernemers in de binnenstad en hun bezoekers. We hebben onder andere samengewerkt met de winkeliersvereniging. Samen met hen hebben we kortingsacties bedacht die de winkeliers aan kunnen bieden aan hun klanten. Een uitrijkaart of bijvoorbeeld het eerste uur gratis parkeren. De exacte invulling is aan de winkeliers.” Daarnaast maakte ParkeerService via diverse media reclame voor de parkeergarage. Bijvoorbeeld in lokale kranten, met flyers en wegkantreclame. Maar de meest in het oog springende actie is de tuktukactie die ParkeerService hield bij Parkeergarage De Flint. Bezoekers werden per tuktuk naar het centrum gebracht. Niet omdat het zo ver is, maar juist om hen te laten ervaren dat het zo dichtbij is. Van Dijk: “Doordat ze al snel weer uitstappen, merken ze dat het maar een heel klein stukje is naar het centrum en dat ze de volgende keer dus prima gebruik kunnen maken van deze garage.” De verschillende acties hebben hun vruchten afgeworpen. De aantallen parkeerders en de parkeeropbrengsten zijn significant toegenomen. En die aantallen zullen alleen maar toenemen, aldus Van Dijk. “Als mensen de weg naar een parkeergarage eenmaal gevonden hebben en die bevalt, blijven ze in de toekomst vaak terugkomen.”
Kortingsacties
Uit de 'Flintplein-casus' zijn verschillende lessen te trekken. Zo blijkt stunten met het tarief maar tot op zekere hoogte zinvol voor het binnenhalen van extra parkeerders. “We hebben onderzocht hoe consumenten het parkeertarief ervaren”, licht Van Dijk toe. “Bijna zonder uitzondering vinden ze het 'te hoog', maar bij navraag blijkt dat niemand het tarief juist inschat. Daaruit blijkt maar weer dat parkeren echt een imagoprobleem heeft.” Een actie waarbij parkeerders op maandag, dinsdag en woensdag voor de helft van het reguliere tarief konden parkeren, leverde op die dagen geen extra parkeerders op. Maar er was wel een duidelijke stijging waarneembaar op de drukke donderdag en vrijdag. “Daaruit blijkt het belang van naamsbekendheid. Ook al bleek de actie niet bruikbaar, blijkbaar was de naam van de parkeergarage wel blijven hangen. Overigens is het niet zo dat kortingsacties nooit werken. Acties met het eerste uur gratis levert wel degelijk meer parkeerders op.” Bovendien is het parkeertarief in veel gevallen niet helemaal vrij te bepalen. Zo heeft de Amersfoortse gemeenteraad bepaald dat het tarief van parkeergarages onder het bovengrondse parkeertarief moet liggen. Op die manier probeert de gemeente ondergronds parkeren te stimuleren. Van Dijk: “Zolang wij aan die eis voldoen, zijn we verder vrij in de acties die we willen uitvoeren.”
Onderweg
Om succesvol te zijn, moet de kortingsactie uiteraard wel bekend zijn bij de potentiële parkeerders. Inmiddels weet Van Dijk hoe dat het beste gedaan kan worden. “We hebben verschillende middelen ingezet: wegkantreclame, plaatselijke kranten en flyers. Wegkantreclame, met name de driehoekjes met reclame om lantaarnpalen heen, bleek veruit het meest effectief te zijn. Als mensen onderweg zijn en misschien wel op zoek naar een parkeergarage, staan zij het meeste open voor dit soort informatie.”
Vragen
Naast locatie en prijs zijn er nog een paar belangrijke voorwaarden voor bezoekers om naar de parkeergarage te komen. Van Dijk: “De garage moet schoon, heel en veilig zijn. Parkeren is facilitair, nooit primair. Dat besef is heel belangrijk om de juiste keuzes te kunnen maken. Beheerders van parkeergarages moeten daarom met de bril van de gebruiker kijken naar de parkeerplek. Vraag je gebruikers naar hun ervaringen!” Dat kan soms verassende resultaten opleveren, aldus de parkeerspecialist. “Toen wij de gebruikers van een garage vroegen naar de verbeterpunten, dachten we het antwoord zelf al te weten: te donker, te vies en te kleine vakken. Maar het grootste irritatiepunt bleek een voetgangersdeur te zijn. Het was een hele degelijke, brandwerende deur waar wijzelf geen probleem in zagen; je zet je schouder er tegenaan en je bent binnen. Maar voor parkeerders bleek dit een struikelblok dat wij met weinig moeite konden verhelpen met een schuifdeur met sensor.”