ProRail gaat capaciteit en knelpunten stations in kaart brengen
ProRail past al infrastructuur aan, plaatst extra stoppenkasten en legt extra spoor aan. Maar om de groei in goede banen te leiden, moet ook de capaciteit van de perrons en stations op orde zijn. Daarom gaat ProRail op alle stations analsyeren waar knelpunten ontstaan en welke maatregelen genomen kunnen worden om onveilige situaties te voorkomen.
Objectief inzicht
ProRail wil een objectief inzicht krijgen in de daadwerkelijke situatie op perrons. Hiervoor hanteert ProRail objectieve normen. Waarbij rekening gehouden wordt met maatvoering van de transfer in combinatie met het aantal in-/uitstappers, de breedte/lengte van perrons, het aantal stijgpunten, tunnels, traversen en ruimte in de hal. Ook spreiding van reizigers en rijvorming, of reizigers een plek kunnen vinden om te wachten, de capaciteit van trappen en liften en de beschikbaarheid van voldoende in-/uitcheckpalen of -poortjes neemt ProRail mee in de analyse.
Extra maatregelen
ProRail zal in kaart brengen hoe de veiligheid en capaciteit van stations en perrons nu is, en of er extra maatregelen genomen worden. ProRail noemt als voorbeelden van stations en specifieke perrons waar problemen zich voordoen Utrecht Centraal spoor 5 en 7, Schiphol spoor 1 en 2 en Amsterdam zuid spoor 1, 2, 3 en 4. Op perron 5 en 7 op Station Utrecht Centraal houdt ProRail samen met de NS een proef om reizigers beter te spreiden over het drukke perron. Reizigers worden gevraagd met omroepberichten gevraagd niet onderaan te (rol)trappen te wachten. Dat zorgt ervoor dat reizigers sneller kunnen in- en uitstappen en dat treinen geen onnodige vertraging oplopen.