ProRail vervroegt aanbrengen anti-slipgel
dinsdag 11 oktober 2011
3 min
ProRail vervroegt aanbrengen anti-slipgel
Spoorbeheerder ProRail start aanstaande maandag met het aanbrengen van een speciale gel die het spoor stroever maakt. Regen en vallende bladeren leiden in de herfst tot gladheid op het spoor.
Spekglad
Hoewel de meeste blaadjes nog aan de bomen hangen (ruim 90 procent), wordt uit voorzorg een week eerder dan gepland gestart met het stroever maken van de spoorstaven. Ondanks deze en andere maatregelen valt niet uit te sluiten dat treinen door herfstweer vertraging kunnen oplopen. Gladheid op het spoor wordt tijdens de herfst veroorzaakt doordat platgereden bladeren bij vochtig weer een spekgladde laag op de spoorstaven vormen. Naast bladeren kunnen ook roest, olie, luchtvervuiling en algen het spoor glad maken, vooral in combinatie met vochtigheid. Wereldwijd heeft het spoor hier last van. Om te voorkomen dat treinen bij het remmen en optrekken slippen en er daardoor schade aan wielen en rails ontstaat, passen machinisten hun snelheid aan bij gladde sporen. Ze remmen eerder en trekken voorzichtiger op. Dit kan tot vertraging leiden.
Sandite
Om hinder voor treinreizigers zoveel mogelijk te voorkomen brengt ProRail in samenwerking met NS tijdens de herfst een speciale anti-slipgel (Sandite) op de rails bestaande uit zand en metaaldeeltjes. Hoewel dit geen wondermiddel is, maakt Sandite het spoor wel een stuk minder glad. De gel wordt vóór aanvang van de ochtendspits op vaste trajecten aangebracht waar regelmatig gladheid optreedt en indien nodig ook tijdens de avondspits en in het weekend. Ook buiten deze vaste trajecten kan Sandite worden toegepast; hiervoor heeft ProRail een speciale wagon achter de hand.
Preventiemaatregelen
ProRail neemt ook maatregelen om te voorkomen dat bladeren op de rails terechtkomen. We verwijderen bladeren op en langs het spoor en plaatsen op een aantal locaties rasters langs de baan om de bladeren op te vangen. Dit voorkomt dat bladeren door een voorbijrijdende trein het spoor op worden gezogen. Daarnaast worden in de aanloop naar de herfst bomen en struiken die dicht op het spoor staan met regelmaat gesnoeid. Ook zit op verschillende plaatsen in het spoor een systeem dat signaleert of een passerende trein schade aan de wielen heeft. Hierdoor kunnen de beschadigde wielen op tijd worden gerepareerd voordat ze verdere schade aan het spoor veroorzaken. Ondanks al deze preventieve maatregelen houdt ProRail er rekening mee dat treinen door herfstweer vertraging oplopen.
Wereldwijd een probleem
Gladheid op het spoor komt niet alleen in Nederland voor. Wereldwijd heeft het spoor er last van. ProRail heeft regelmatig overleg met zusterorganisaties om kennis en ervaringen uit te wisselen.
Terug naar overzicht nieuws >>>