Publiek laadnetwerk is ook een ruimtelijke opgave
“De opkomst van de elektrische auto zet namelijk onverminderd door de komende jaren en circa 70% van de Nederlanders dienen te parkeren en dus ook op te laden, in de openbare ruimte en de publieke parkeergarages in de stad. Een hele opgave als het aantal elektrische voertuigen in Nederland zich doorzet naar de verwachte 200.000 in 2020.”
Krijg grip op ontwikkelingen
“Om grip te krijgen op deze ontwikkelingen en ze op een toekomstbestendige wijze te faciliteren in de openbare ruimte of in publieke garages, moet de gemeente inzicht hebben in waar en in welke omvang de vraag naar openbaar laden per buurt gaat plaatsvinden in de komende jaren”, legt Verbeet uit.
Deze informatie kan worden gebruikt om toekomstbestendig beleid vorm te geven dat overheidsbelangen borgt en tevens een samenwerkingsmodel met de markt aangeeft. Verbeet: “Daarbij hoort ook de afweging om als gemeente zelf te investeren en rendement te maken, bijvoorbeeld in het geval van publieke parkeergarages. En voor deze laatste punten is kennis bij de gemeente over de huidige en potentiële businesscase van een laadpaal onmisbaar!”
Meer weten?
Verbeet spreekt op het Jaarcongres van PARKEER24, 21 april aanstaande in Putten. Meer informatie vindt u op www.parkeer24jaarcongres.nl