Reizigerstelling via infrarood te duur
NS heeft een aantal tests gedaan waarbij met infraroodapparatuur reizigers in de trein werden geteld. Deze gegevens kunnen worden gebruikt om andere reizigers gedetailleerd te informeren over de bezetting van de trein. NS is tevreden over de uitkomsten van de test, maar de prijs is een struikelblok. Persvoorlichter Edwin van Scherrenburg: “Hoeveel het systeem precies kost kan ik niet zeggen vanwege eventuele latere aanbestedingen, maar het gaat tientallen miljoenen kosten om het systeem in te bouwen in de bestaande vloot. Dat konden wij voorafgaand aan het experiment niet zien aankomen, omdat dit nog nooit eerder is uitgevoerd.”
Exacte bezettingcijfers
Het infraroodsysteem geeft exacte bezettingscijfers per subcompartiment van een rijtuig en kan de bezetting bijvoorbeeld rapporteren in kleuren groen, geel en rood. Dat is nuttig voor de materieelplanning, maar ook voor de reiziger. Bij de proef op de IJssellijn konden geselecteerde reizigers in de NS-app de bezetting per compartiment zien, zodat ze bij drukte konden bepalen waar ze het beste konden instappen.
OV-chipkaart
Een andere reden waarom NS afziet van het inbouwen van infrarood is dat het verkrijgen van bezettingscijfers via andere kanalen steeds beter wordt. Edwin van Scherrenburg: “Zo hebben we sinds 9 juli 2014 door het in- en uitchecken met de OV-chipkaart steeds betere gegevens over de drukte op specifieke lijnen. Die inschattingen gebruiken we om de planning van de treinlengtes beter af te stemmen op de verwachte drukte. De drukte-indicator in de Reisplanner Xtra (één, twee of drie poppetjes) wordt daardoor steeds accurater. En reizigers kunnen in onze app inmiddels ook drukte melden. De drukte-indicatie is niet realtime, maar wordt dus wel steeds nauwkeuriger.”
Nieuwe treinen
NS is overigens zo tevreden over de reizigerstelling met infrarood, dat het bedrijf gaat onderzoeken of het financieel haalbaar is om het systeem in nieuwe treinen in te bouwen. Ook voor de buitenlandse vloot van NS zou infraroodtelling een optie kunnen zijn.
Bron: OV Magazine