Rijksbijdrage laadinfrastructuur voor elektrische auto's

dinsdag 4 augustus 2015
timer 2 min
Goede laadinfrastructuur is een noodzakelijke voorwaarde voor een succesvolle doorontwikkeling van de elektrische auto en voor het benutten van economische kansen voor Nederland. Als onderdeel van de Green Deal laadinfrastructuur stelt de Rijksoverheid een bijdrage beschikbaar aan mede-overheden voor het realiseren van laadinfrastructuur. De Europese Commissie heeft ingestemd met deze rijksbijdrage, waarmee de weg vrij is voor mede-overheden (gemeente provincie of regio) om een aanvraag in te dienen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

Green Deal laadinfrastructuur

Met de Green Deal laadinfrastructuur slaan markt- en overheidspartijen de handen ineen voor het realiseren van publiek toegankelijke laadinfrastructuur. Zo faciliteren zij de groei van het elektrisch wagenpark, waardoor ook de kosten van laadpalen omlaag gaan. 


Wie het eerst komt wie het eerst maalt

De Ministeries van Economische zaken en Infrastructuur en Milieu stellen over een periode van 3 jaar (juli 2015 tot juli 2018) samen € 5,7 miljoen beschikbaar voor deze uitkering. Per jaar wordt een budget bepaald. Toekenning van de uitkering vindt plaats op basis van het principe ‘wie het eerst komt, die het eerst maalt’, zolang het budget daarvoor ruimte biedt. De bijdrage van de Rijksoverheid is beschikbaar voor alle mede-overheden (gemeente, provincie of regio) in Nederland die bereid zijn de uitrol van publiek toegankelijke laadinfrastructuur te stimuleren en die voldoen aan de gestelde randvoorwaarden. 


Aanvragen

Heeft u als decentrale overheid (gemeente, provincie of regionaal samenwerkingsverband) concrete plannen om vóór 1 april 2016 een opdracht, concessie of vergunning te verstrekken voor laadinfrastructuur voor elektrische auto’s? Stuur uw aanvraag dan vóór 15 september 2015 in. Als deze voldoet aan de gestelde voorwaarden, ontvangt u nog dit jaar de Rijksbijdrage van maximaal € 900,- per laadpaal.

 

Meer informatie vindt u op de site www.rvo.nl

Het budget is beperkt: wie het eerst komt, wie het eerst maalt