Rotterdam is de draad kwijt

woensdag 9 november 2016
timer 2 min
De laatste anderhalf jaar heeft de gemeente Rotterdam, samen met ENGIE, EVConsult en ELaadNL gewerkt aan een pilot met draadloos laden van elektrische auto's in de openbare buitenruimte. Want Rotterdam wil in de (nabije) toekomst graag de draad kwijt raken. En bij voorkeur door middel van een inductieplaat in het parkeervak. Een wereldprimeur voor het draadloos laden van de e-auto.

“De techniek gaat reuzesnel. De proef helpt om de marktintroductie van draadloos laden van elektrische auto’s dichterbij te brengen. In plaats van nieuwe oplaadpalen in het straatbeeld, verwachten we in de toekomst oplaadplaten in parkeervakken aan te kunnen leggen,” zegt wethouder Langenberg (mobiliteit en duurzaamheid). “Dus hoef je geen kabels meer aan te sluiten en verdwijnen de laadpalen uiteindelijk uit het straatbeeld. Zo wordt elektrisch rijden nog makkelijker een aantrekkelijker voor iedereen.”

 

Inductieplaat en omgebouwde auto’s

Net als de bekende oplaadpalen, kent deze veelbelovende techniek technische en operationele uitdagingen die in de praktijk worden getest. Voor deze proef legde Rotterdam op de Groene Kruisweg een inductieplaat neer en werden elektrische auto's van de gemeente omgebouwd. De opgedane kennis bij de aanleg van oplaadpalen krijgt vorm in deze nieuwe techniek. Voor zover bekend is een proef met deze technische en operationele omvang nog nergens ter wereld uitgevoerd. Rotterdam gaat de komende maanden verder met de gebruikerstesten en verdere uitwerking van de toepasbaarheid.

 

Innovaties onontbeerlijk

Als stad gaat Rotterdam voor gezondere lucht. Duurzame mobiliteit is één van de belangrijke pijlers. En innovaties zijn daarbij onontbeerlijk. Dat doet de gemeente niet alleen. Steeds vaker zoekt Rotterdam de samenwerking met partijen die de stad verder op weg kunnen helpen en samen met hen de ambities waar kunnen maken. Bij de ontwikkeling van draadloos laden heeft de gemeente Rotterdam de opdracht gegund aan ENGIE. In dit project werkte ENGIE met meerdere partners zoals HEVO Power, EV-Box en Technisch Expertise Centrum ANWB en TU Eindhoven.

 

Klik hier voor het kennisdocument Wireless charging hier vindt u veel achtergrondinformatie over de praktijkproef.