Rotterdam krijgt mobiele parkeergarage

maandag 3 juni 2013
timer 2 min
Rotterdam koopt een verplaatsbare, mobiele parkeergarage. Gedurende 5 jaar zal de garage met 270 parkeerplaatsen op de Wilhelminapier op de Kop van Zuid geplaatst worden. 

Rotterdam krijgt mobiele parkeergarage

Parkeerbalans
De parkeergarage heeft drie verdiepingen, is volledig demontabel en kan naar behoefte worden verbreed, verhoogd of juist verkleind. Om de parkeerbalans op de Wilhelminapier te behouden, is besloten een op afroep beschikbare parkeergarage aan te kopen. Er is gekozen voor een afroepovereenkomst om snel te kunnen inspelen op de ontwikkelingen op de Wilhelminapier. Het leveren en plaatsen van de verplaatsbare parkeergarage is gegund aan PARK4ALL. De garage kan tussen 2013 en 2016 afgeroepen worden, waarna hij voor een periode van 5 jaar geëxploiteerd wordt. Het opbouwen kost maximaal 9 weken.

Parkeercapaciteit op niveau
Wethouder Baljeu: “Met de tijdelijke garage kunnen we de parkeercapaciteit op de Wilhelminapier op niveau houden tijdens lopende bouwprojecten. We investeren in een garage die we in vijf jaar kostendekkend kunnen exploiteren. Op elk moment kan worden besloten of de garage op een andere plek wordt ingezet of dat we hem weer terug verkopen aan PARK4ALL.”

Locatie
De garage wordt geplaatst tussen het World Port Center en de Cruise Terminal. De parkeertarieven zijn gelijk aan die van parkeren op straat op de Wilhelminapier. De bovenste verdieping is bestemd voor abonnementhouders van Las Palmas. De Wilhelminapier is nog volop in beweging; met de naderende ingebruikname van het gebouw ’De Rotterdam’ ontstaat nog meer inzicht in de parkeerbehoefte, zowel voor de tijdelijke situatie als voor de eindsituatie. 

Over het PARK4ALL-systeem
Marco Huibrechtse, algemeen directeur van PARK4ALL: “Juist in een dynamische omgeving als de Wilhelminapier is het belangrijk dat je snel kunt inspelen op de veranderende parkeerbehoefte. Neemt die toe dan kun je er eenvoudig een extra verdieping bovenop zetten.” Het PARK4ALL-systeem combineert sterke materialen met een laag gewicht. Stalen balken en kolommen dragen de vloeren en rijbanen van glasvezelcomposiet. Dit materiaal is net zo sterk als beton maar vele malen lichter. In totaal is de garage zo’n twintig keer lichter dan een vergelijkbare traditionele constructie. Alle gebruikte materialen zijn duurzaam. Aan het eind van de levensduur worden alle materialen opnieuw gebruikt.