Samen met gemeenten parkeerproblematiek aanpakken

maandag 9 december 2013
timer 3 min
Veel gemeenten kennen parkeerproblematiek. Denk bijvoorbeeld aan een overschot aan auto's van bewoners in oudere en VINEX-wijken, waardoor de ruimtelijke kwaliteit onder druk staat. Maar bewoners ervaren ook vaak overlast van wijkvreemde parkeerders. APPM, Dijksterhuis & Van Baaren, Goudappel Coffeng en IJsberg Consultants zijn ervan overtuigd dat het anders kan. 

Samen met gemeenten parkeerproblematiek aanpakken

Vier gemeenten


Samen met vier gemeenten gaan ze effectieve instrumenten ontwikkelen en testen die met behulp van interventies gericht op menselijke gewoonten het parkeergedrag effectief moeten veranderen. Normaliter grijpt de gemeente in door de invoering van parkeerregulering. Hierdoor wordt de parkeerdruk beheersbaar, maar een echte oplossing is het niet. Het probleem verplaatst zich of de gemeente neemt de bijna onmogelijke taak op zich om voldoende parkeerplaatsen voor deze bewoners in de wijk te creëren. De nieuwe aanpak vertaalt zich juist niet naar symptomen bestrijden, maar naar de bron van het probleem aanpakken: het (parkeer)gedrag. De huidige participatiemaatschappij vergt dat burgers hun eigen verantwoordelijkheid nemen, maar daar hebben ze wel handvatten voor nodig. Deze unieke samenwerking tussen bovengenoemde partijen bundelt kennis en kunde op het gebied van mobiliteit, ruimte en parkeren, gedragspsychologische principes, procesmanagement en praktijkgerichte marketing. 

Aanpak in vier fases

Om tot een gedegen aanpak te komen, worden vier fases doorlopen:
1. Analysefase: doel, probleem, doelgroep, motivaties en weerstanden in kaart brengen, op zoek naar de grootste gemene deler in de problematiek
2. Strategiefase: voorstel uitwerken voor interventies en overtuigingsstrategieën verwerken in een creatief concept. 
3. Realisatiefase: interventie op straat met een experimentele setting en een controlesetting. 
4. Effectmeting: tijdens de realisatiefase wordt het effect van de interventie gemeten en waar nodig bijgestuurd. Belangrijk is vooraf een goede maatstaf te benoemen voor het gewenste gedrag. De uitkomsten worden in een korte en bondige presentatie gerapporteerd.

Meerwaarde en resultaat

Deelname aan het project leidt tot een aanvulling van het instrumentarium voor parkeerbeleid en een kostenbesparing op de parkeerexploitatie. Daarnaast draagt deelname bij aan het imago van een innovatieve gemeente en genereert het publiciteit. Binnen het project wordt schaalvoordeel gecreëerd door de samenwerking met meerdere gemeenten. Tevens biedt dit de mogelijkheid het parkeerbeleid in de breedte onderling te vergelijken en van elkaar te leren. Concreet leidt het project tot de volgende producten:

- Fase 1 resulteert in een beschrijving van de problematiek waarin zowel het probleem als doel en doelgroep zijn geanalyseerd. Er wordt dus nieuwe kennis opgebouwd.

- Fase 2 resulteert in een voorstel voor een interventie, gebaseerd op gedragspsychologische en marketingprincipes.

- Fase 3 resulteert in een wetenschappelijk verantwoorde pilot die het succes van de gedragsinterventie aan toont. De interventie is opschaalbaar en kosteneffectief.

- Fase 4 leidt tot een rapportage met alle bevindingen van het onderzoek en een doorkijk naar de bredere toepasbaarheid.

Beperkt aantal plaatsen

Het project start op 1 februari 2014. Met name in de realisatiefase is het goed opzetten en begeleiden van de pilot complex en arbeidsintensief. Daarom kunnen aan fase 3 en 4 slechts vier gemeenten deelnemen. Voor de analyse- en strategiefase is een groter aantal partijen bespreekbaar. U kunt zich tot en met 15 januari 2014 aanmelden voor dit initiatief. Neem daarvoor contact op met Pierre van Veggel van APPM via 06–29032091 of veggel@appm.nl. Als er te veel aanmeldingen zijn, is het moment van aanmelding bepalend.