Samenwerken en vooruit kijken

vrijdag 22 april 2016
timer 3 min
Het Jaarcongres van PARKEER24 bood ook dit jaar voldoende stof tot nadenken, discussie, inzicht en kennis. Het thema 'Verruim je blik' werd op diverse manieren ingevuld door onder meer sprekers van buiten het vakgebied. De centrale boodschap: werk samen, kijk vooruit en omarm de kansen die voor je liggen.

Het burgerlijke leven

Keynote-spreker Friso de Zeeuw stelde dat het autobezit de komende tien jaar groeit: “Het aantal ouderen – met auto’s – groeit en in krimpgebieden valt het OV weg en is men meer dan ooit aangewezen op de auto. Vaak wordt in deze context genoemd dat jongeren krap zitten en hoogstedelijk leven, waardoor het autobezit wel zal afnemen. Maar dit betreft slechts een elite; een groot deel van deze jongeren gaat daarna ‘het burgerlijke leven’ in en koopt alsnog een auto.” 


Autodelen: de grote maatschappelijke tendens?

De Zeeuw betwijfelt het:  “Hoe het uitpakt, ook met de zelfrijdende auto, weet ik natuurlijk ook niet. Daarvoor moet je verschillende scenario’s uitwerken. Maar kijk bijvoorbeeld naar trends als Über en AirBnB: je blijft bezit nodig hebben, als een auto of een woning. Autodelen is en blijft volgens mij een niche. ‘Van bezit naar gebruik’ is een product van neocommunistisch denken.” Dagvoorzitter Henk Meurs was een andere mening toegedaan. “Autodelen wordt steeds belangrijker”, daarvan is hij overtuigd. Te meer omdat een auto ongeveer 90% van de tijd stil staat. Kenan Aksular van BMW i onderschrijft de mening van Meurs. “De nieuwe mobiliteit bestaat voor een groot gedeelte uit delen”.
 

“Ik shop me suf”

Een van de deelnemers verwoorde haar enthousiasme over de inhoud van de dag op een pakkende manier: “Ik shop me helemaal suf”. “En wat doe je dan met de kennis die je vandaag hebt opgedaan?”, vroeg uitsmijter Kasper Klaarenbeek. Zijn optreden zette de zaal op scherp, liet nadenken over je eigen toegevoegde waarde en eigen sterke punten. Naast het onderstrepen van het belang van samenwerken en niet bang te zijn voor de toekomst, gaf Klaarenbeek een belangrijke boodschap mee: “Als het alleen nog over de prijs gaat, is alle creativiteit allang de deur uit en ga je bij voorbaat de strijd niet winnen.” 


Terugblikken 

De beschikbaar gestelde presentaties als ook een foto-overzicht van de dag kunt u terugvinden op www.parkeer24jaarcongres.nl