Samenwerken voor een bloeiende binnenstad

maandag 23 mei 2016
timer 2 min
Ondanks het feit dat de crisis van de laatste jaren grotendeels achter de rug is en de consument weer geld uitgeeft, kampen veel kleine en middelgrote steden in Nederland nog steeds met problemen op het gebied van retail: dalende bezoekersaantallen, teruglopende winkelomzetten en veel leegstand. Verschillende partijen, zoals gemeenten, winkeliers, vastgoedeigenaren en parkeerexploitanten, hebben hetzelfde doel voor ogen: een bloeiende binnenstad vol bezoekers die veel geld (willen) besteden.

Maar hoe kan dit doel worden nagestreefd? De een vindt dat gratis parkeren een oplossing kan bieden, de ander vindt dat de bezoeker juist wel betaald moet parkeren. Wetenschappers Giuliano Mingardo en Cor Molenaar verschillen over deze kwestie van mening. Toch vinden zij allebei dat samenwerken de juiste weg is om het tij te keren. Dit begint met het erkennen dat iedereen hetzelfde doel nastreeft. Net als winkeliers hebben ook vastgoedeigenaren, de gemeente en de parkeerexploitanten er geen baat bij als potentiële bezoekers thuisblijven of naar een andere stad gaan. Molenaar en Mingardo halen in hun artikel Moet de bezoeker gratis parkeren? ook nog andere suggesties aan om te komen tot een florerende en leefbare binnenstad.

 

Seminar Retail en Parkeren

Tijdens het Seminar Retail en Parkeren op 20 juni gaan de twee wetenschappers graag de discussie aan met alle betrokken partijen: Hoe geven we samen de binnenstad een boost en hoort daar gratis parkeren bij of juist niet? Wat is uw mening?

 

Ga voor meer informatie en aanmelden naar: www.retailenparkeren.nl