Schultz kende Fyra-problemen niet
Tijd voor iets anders
Op de vraag waarom ze het spoor verruilde voor de portefeuille water antwoordde de minister dat ze al zeven jaar als bewindspersoon 'het spoor had gedaan' en dat ze het na de laatste verkiezingen tijd vond om iets anders te doen. 'Water is mijn grote liefde, eigenlijk wilde ik dat in 2010 al.'
Problemen niet voorzien
Volgens Schultz had ze de portefeuille spoor bij de nieuwe kabinetsformatie goed afgerond. 'Er lagen afspraken rondom winterweer, de Lange Termijnagenda Spoor lag bij de Kamer, de Hogesnelheidslijn-Zuid was afgerond. Dus ik ging ervan uit dat het makkelijk was over te nemen voor de staatssecretaris.(...) Ik kon niet voorzien dat er problemen met de Fyra zouden komen.'
Vertrouwelijk onderzoeksrapport openbaar
Precies op de dag van het interview met Schultz maakte de Tweede Kamer, op aandringen van de oppositie, een vertrouwelijk onderzoeksrapport van een Kamercommissie openbaar over de conflictueuze en rampzalige aanbesteding van het materieel voor de Hogesnelheidslijn-Zuid, lopend van 1996 tot 2006. Schultz was als staatssecretaris (2002 - 2007) nooit rechtstreeks verantwoordelijk voor de Hogesnelheidslijn-Zuid, maar was op de hoogte van de enorme aanloopproblemen.
Deal met NS
Pas in februari 2003 kreeg Schultz bij haar eerdere portefeuille luchtvaart, water en scheepvaart ook het personenvervoer per spoor toebedeeld. De Hogesnelheidslijn-Zuid werd van 2003 tot 2007 echter behartigd door minister Peijs. Het was wel minister Schultz die in 2011 voor honderden miljoenen een deal sloot met NS om een faillissement van NS-dochter en Fyra-exploitant HSA te voorkomen.
Bron: Binnenlands Bestuur