Servicehuis voor vrij toegankelijke markt belparkeren
Belparkeren in Nederland
Steeds meer parkeerders in Nederland ontdekken het gemak van belparkeren en stappen hierop over. In Amsterdam worden meer dan 60% van de parkeertransacties betaald via belparkeren, maar ook in kleinere gemeenten is deze manier van betalen in opkomst. Er zijn echter gemeenten die de verdere groei van belparkeren onbewust afremmen door contracten te sluiten met een of meer aanbieders van belparkeren. Dat belemmert andere aanbieders. Om deze onbewuste marktverstoring op te lossen, hebben de gemeenten Utrecht, Amersfoort, Amsterdam, Deventer, Enschede en Den Bosch in een samenwerking het Servicehuis Parkeer – en Verblijfsrechten (SHPV) opgericht. Het idee erachter is een open marktmodel.
Voordelen van open markt
Volgens het Servicehuis is een open marktmodel een oplossing voor de groeibelemmering van belparkeren in Nederland. In de open markt sluiten zowel aanbieders als gemeenten zich aan bij het Servicehuis, waarna de aanbieder toegang krijgt tot alle aangesloten gemeenten. Alle belparkeertransacties kunnen door de aangesloten gemeenten centraal worden gecontroleerd in het Servicehuis en ook de volledige financiële afhandeling wordt door het Servicehuis afgehandeld. Parkeerders kunnen vervolgens een vrije keuze maken uit alle aangesloten aanbieders bij de gemeente. De RDW beheert de database.
Snellere groei van belparkeren
Het Servicehuis meent dat belparkeren sneller kan groeien door gebruik te maken van haar diensten. Transactiekosten voor gemeenten dalen en parkeerders krijgen meer duidelijkheid over waar ze via belparkeren kunnen parkeren. Er zijn tot nu toe acht bedrijven aangesloten bij het Servicehuis, namelijk: Yellowbrick, ANWB, SMS Parking, MKB Brandstof, Parkline, ParkMobile, Sunhill en MyOrder.