Simpel en comfortabel parkeren
De parkeersituatie in Harderwijk is uniek, aldus Van der Veen, omdat je met drie doelgroepen te maken hebt, met elk hun eigen dynamiek: parkeren aan de Boulevard; parkeren in de nabijheid daarvan voor een themapark, het Dolfinarium; en parkeren voor de binnenstad. “Zo krijgt het Dolfinarium tijdens twee tot drie zomermaanden vanaf tien uur half elf in de ochtend binnen twee tot tot drie uur 2.000 tot 3.000 motorvoertuigen van dagtoeristen te verwerken, die vaak zes tot zeven uur willen parkeren. De bezoekers aan de Boulevard arriveren later, maar hun bezoek loopt langer door. Gedeeltelijk maken ze wel van dezelfde parkeervoorzieningen gebruik.” Van der Veen ziet het daarom als zijn voornaamste uitdaging om de drie doelgroepen op de juiste locatie te laten parkeren. “Uitgangspunt richting de bezoeker is daarbij dat het voor hem ‘simpel en comfortabel’ moet zijn.
We willen hem zo min mogelijk lastigvallen met parkeertechniek. Hij moet alleen weten: als ik op die plek parkeer, ben ik zo dicht mogelijk bij mijn bestemming. Om dat te realiseren zetten we een PRIS-systeem in, dat is gebaseerd op de splitsing in doelgroepen. En dat systeem verwijst naar de parkeergelegenheid ‘Dolfinarium’ en en niet naar de bestemming ‘Dolfinarium’. Verder maken we tijdens het hoogseizoen bij parkeerterreinen gebruik van 23 verkeersregelaars, die met name het gevoel van gastvrijheid en service moeten uitstralen.” Ondertussen denkt Van der Veen ook al verder: “In de toekomst willen we ook de mogelijkheden onderzoeken voor reservering en voor tariefdifferentiatie.”
E-ticket
Onlangs stelde Harderwijk het nieuwe parkeerbeleid vast. Daarbij werd besloten om in Harderwijk kentekenparkeren, belparkeren en parkeren met een E-ticket in te voeren. Van der Veen: “Ook daar zit de gedachte ‘simpel en comfortabel’ achter. Betalen voor parkeren is nooit leuk, maar als het dan toch moet dan willen we het zo ontspannen mogelijk maken.” Het belparkeren en kentekenparkeren wordt zo snel mogelijk in 2017 ingevoerd, wanneer het mogelijk zal zijn om met een E-ticket te betalen is nog niet bekend. Handhaven gebeurt dan met BOA’s met handhelds.
Met de E-ticket introducteert Harderwijk een noviteit. Van der Veen: “Dat komt doordat we van het Dolfinarium vernamen dat bij hen al 90 procent van de bezoekers gebruikmaken van een E-ticket. Wij willen bij het parkeren bij die trend aansluiten. In eerste instantie door mensen die een E-ticket voor het Dolfinarium bestellen tegelijkertijd de mogelijkheid te geven om ook een E-ticket voor het parkeren te regelen.”
Omdat Harderwijk in de buurt van de Boulevard bij het Waterfront het woongebied Kop van de Stadswerven met 1400 woningen wil realiseren, komt er een parkeergarage Dolfinarium Eiland met 525 parkeerplaatsen (gereed 2018). Daarnaast komt bij Waterfront een parkeergarage Kop van de Stadswerven met 600 plaatsen (gereed 2019), die desgewenst verder is uit te breiden. Van der Veen:
“Met die maatregelen willen we zoveel mogelijk het blik van de Boulevard af hebben. In de piekmaanden van het Dolfinarium hebben we bovendien nog een overloopterrein met 1900 parkeerplaatsen, uit te breiden tot 2100 (gereed 2019). Overigens zijn we ook uniek in het feit dat we als gemeente voor een themapark het parkeren regelen. Vergelijkbare attracties als Efteling en Walibi hebben dat namelijk in eigen beheer.”
Eerste twee uur gratis
Harderwijk kent al sinds 1981-1982 betaald parkeren, in tegenstelling tot naburige gemeenten zoals Ermelo. De laatste jaren ontstond in Harderwijk een discussie of parkeren ook in Harderwijk gratis moest worden. Wethouder Jeroen de Jong: “Als politiek moesten we een afweging maken tussen de druk op de tarieven – het maatschappelijk draagvlak – en de betaalbaarheid van de nieuwe parkeergarage – de inkomsten van betaald parkeren.” Harderwijk besloot daarom uiteindelijk bij wijze van proef om het parkeren niet gratis te maken, maar op twee locaties wel de eerste twee uur. Inmiddels is de proef achter de rug. De Jong: “Je zag dat vooral het kort bezoek door bewoners van Harderwijk toenam, terwijl de inkomstenstroom van de gemeente vooral afkomstig was van de langparkeerders met dagkaarten. Daarom was dit ook een mooie oplossing voor Harderwijk. De twee uur gratis parkeren kostte namelijk nog geen 150.000 euro op jaarbasis, maar leverde wel veel draagvlak op, zowel bij ondernemers als bij bewoners en bezoekers.”
De eerste twee uur gratis gold van maandag tot en met vrijdag. De Jong: “Dat was omdat juist op die dagen ondernemers een forse inkomstendaling zagen. Tegelijkertijd was juist de zaterdag belangrijk voor de gemeente omdat op die dag een fors deel van de parkeerinkomsten werd gerealiseerd.”
Bij de proef met de eerste twee uur gratis parkeren, besloot de gemeente bewust om dit te doen bij twee kwalitatief goede parkeervoorzieningen en niet bij afgelegen terreinen. Een daarvan is de veelgeprezen Parkeergarage Houtwal, met 450 plaatsen, de ander parkeerterrein Westeinde met 148 plaatsen). Daarmee waren de twee voornaamste ingangen voor de binnenstad gratis, in tegenstelling tot andere gelegenheden waar nog steeds betaald moest worden. Toch leidde het niet tot een run op de gratis voorzieningen. Van der Veen: “Je zag wel dat mensen bewuster keuzes gingen maken. Ze kozen voor zo dicht mogelijk bij de winkel parkeren en accepteerden dat daarvoor soms betaald moest worden, of ze parkeerden gratis op iets grotere afstand.”
Mede gezien de ervaringen en de relatief geringe kosten, besloot Harderwijk dit najaar bij het vaststellen van het nieuwe parkeerbeleid om door te gaan met de eerste twee uur gratis op twee locaties van maandag tot en met vrijdag.
Een onderdeel van het nieuw vastgestelde parkeerbeleid is ook dat er twee parkeerpassen komen. Allereerst een bezoekerspas. Van der Veen: “Dat is geen fysieke pas, maar de mogelijkheid voor bezoekers om aan degene die ze gaan bezoeken hun kenteken door te geven, zodat hij die digitaal kan invoeren. De BOA weet dan dat de bezoeker geen kaartje hoeft te kopen.” De tweede parkeerpas is een zorgpas. “Die is niet commercieel en bedoeld voor mantelzorgers. De pas wordt aangevraagd door de zorgvrager, die daarmee zijn bezoek gratis kan laten parkeren.”
Oud en nieuw beleid
Volgens Van der Veen is het belangrijkste verschil tussen het oude en nieuwe parkeerbeleid, dat het nu dienstbaar is aan de binnenstad en meer gericht op de bezoeker. “Daarnaast gaan we nu uit van reële bezoekersaantallen en niet van prognoses of aannames. Parkeren is in Harderwijk geen puur inkomstengerelateerd onderwerp, we kijken nu naar de relatie tussen inkomsten en gastvrijheid. Zowel voor bewoners als voor bezoekers. Vanuit die gedachtengang kijken we ook naar foutparkeerders: vroeger gaven we die meteen een boete, ook als het per ongeluk ging; nu willen we ervoor zorgen dat hij op de juiste plek parkeert. Dat betekent dat we ook kritisch kijken of we het wel voldoende duidelijk hebben aangegeven.” Tegelijkertijd zijn de parkeeruitgaven in Harderwijk wel gedekt door parkeerinkomsten. Wethouder Jeroen de Jong, geeft aan “We hebben om die reden er dan ook bewust voor gekozen om Financiën en Parkeren onder te brengen bij dezelfde portefeuillehouder.”