Slim parkeren verbetert leefkwaliteit van steden
In een gemiddelde grote stad is 30 procent van de bezoekers op zoek naar een parkeerplaats. Drie keer rondjes rijden zorgt voor onnodig verkeer, milieuvervuiling en irritatie bij de autobestuurders. T-Systems en Dura Vermeer werken aan een slimme parkeeroplossing waarbij onder andere Internet-of-Things sensoren worden geplaatst op openbare parkeerplekken. Hierbij wordt gebruikgemaakt van de kennis die door T-Systems in Duitsland op dit vlak is opgedaan. Via een app ziet de autobestuurder direct waar een vrije parkeerplaats in de buurt van zijn of haar bestemming is.
Kunnen parkeren
Beleidsmakers in veel gemeenten worstelen bovendien met handhaving van verkeersregels rondom parkeren. Zo is het onrechtmatig parkeren op laden/lossen parkeerplekken en invalideparkeerplaatsen een doorn in het oog van zowel stadsbestuurders als omwonenden.
De gehaaide illegale parkeerder weet dat de kans relatief klein is dat hij of zij bestraft wordt. Dus een half uurtje parkeren op zo’n laden/lossen plek om even snel een kop koffie bij oma te gaan drinken is het risico wel waard. Het is en blijft immers een drama om elders een parkeerplek te vinden. Deze veelvuldig voorkomende praktijken kunnen worden voorkomen. Een slimme combinatie van sensoren maakt korte metten met deze acties. De sensoren monitoren of de plek wordt ingenomen door een gewone auto of een vrachtwagen die echt wat te laden of lossen heeft bij een winkel of opslagmagazijn. Bovendien registreren de sensoren of sprake is van beweging en hoe lang het voertuig uiteindelijk op de laden/lossen parkeerplek staat.
De sensoren registreren de situatie en via het efficiënte Narrowband IoT netwerk worden alle data verstuurd naar een platform waar alle acties op de laden/lossen parkeerplekken worden verzameld. Vanaf één centrale plek wordt eenvoudig een parkeerwachter ingeseind wanneer blijkt dat sprake is van onrechtmatig parkeren. Via een app alert krijgt de parkeerwachter een melding van de plek waar foutgeparkeerd wordt. Daarmee kan hij direct en rechtstreeks naar de parkeerplek gaan om in te grijpen. Een management dashboard visualiseert bovendien alle gegevens zodat beleidsmakers op basis van bijvoorbeeld jaaranalyses hun parkeerbeleid kunnen aanpassen.
Vriendelijker voor invaliden
Wat geldt voor de laden/lossen parkeerplaatsen is uiteraard ook van toepassing voor invalidenparkeerplekken. En nog meer relevant, de invalide burger wordt immers flink gedupeerd als blijkt dat zijn of haar parkeerplek is ingenomen door een illegale parkeerder. En tegen de tijd dat de invalide burger een gemeenteambtenaar aan de telefoon heeft om melding te maken van het delict en de parkeerwachter ter plaatse is, is de auto alweer vertrokken. In deze situatie is het van belang dat een relatie wordt gelegd tussen de invalidenauto en de parkeerplek. T-Systems biedt een oplossing waarbij de auto van de invalide een ‘low energy tag’ krijgt, die in verbinding staat met de sensor op de invalidenparkeerplaats. Een groen lichtje op het managementdashboard geeft aan dat er een auto van een invalide op de plek staat. Een rood lichtje verschijnt op het moment dat er een foutparkeerder staat. Kortom, de technologische mogelijkheden zijn er om invaliden weer de parkeerplekken in de stad te geven waar ze recht op hebben.
Kwestie van tijd
Uiteraard gaat de implementatie van dergelijke slimme oplossingen gepaard met flinke uitdagingen. Hoe reageren burgers? Wat als het voertuig zo groot is dat daarmee het signaal van de internetsensor geblokkeerd wordt? En wat als iemand half op de ene en half op de andere plek geparkeerd staat? Het zijn slechts een paar voorbeelden van de lessen die geleerd zijn met de eerste proeven die T-Systems momenteel doet in Duitsland. Maar het zal linksom of rechtsom niet de vraag zijn óf slim parkeren gemeengoed wordt in de stad, maar meer wanneer dat gaat gebeuren. In samenwerking met de stad Hamburg in Duitsland heeft T-Systems al bewezen dat slim parkeren de toekomst is. Welke Nederlandse stad gaat volgen?