Snelle buslijn van Haarlem naar Zuidas loopt gevaar

woensdag 22 april 2015
timer 2 min
Op woensdag 22 april eindigde de inspraak op de plannen van Rijkswaterstaat om de A10 Zuid door de Amsterdamse Zuid-as te ondertunnelen. Dagelijks reizen duizenden Haarlemmers met de rode bussen van R-Net 346 naar hun werk op de Zuidas. Deze bussen - die nu nog over aparte stroken langs de belangrijkste knooppunten kunnen rijden - zullen in de nieuwe situatie hun weg moeten vinden door het overige verkeer. Rover-afdeling Haarlem en Omstreken roept gemeente Haarlem, provincie, Connexxion en de Stadsregio Amsterdam op om in actie te komen.

Bus in de file

Dat de economisch belangrijke buslijn straks vastloopt in de files is 100 procent zeker, want Rijkswaterstaat vermeldt het zelf al in haar plannen: “De noordelijke parallelrijbaan heeft vrijwel geen restcapaciteit en ook het busverkeer richting Schiphol en Haarlem in beide spitsen vindt hiervan hinder. Een kleine verstoring heeft direct grote effecten op de reistijd.”  “In de spits gaat het om een volle bus per 4 minuten. Stel je voor dat al die forensen straks met hun eigen autootje naar de Zuidas reizen. Dat schiet helemaal niet op.” aldus Han van Spanje van Rover.

 

Plannen aanpassen

Het lijkt Rover-Haarlem daarom van groot belang dat de plannen worden aangepast. In de inspraakreactie stelt Rover voor om het mogelijk te maken dat de bus op de vluchtstrook kan rijden over de hele route. Het beste is om aan de zuidkant een vrije busbaan te realiseren.

 

In gesprek

Omdat Haarlemse belangen in het geding zijn heeft Rover vorige week wethouder Sikkema van Haarlem met een brief opgeroepen in actie te komen. Daarnaast zijn Connexxion, de provincie Noord-Holland en de Stadsregio Amsterdam (die opdrachtgever is van de lijn) gevraagd om in gesprek te gaan met Rijkswaterstaat.

 

 

Duizenden R-Net reizigers staan over een paar jaar vast in de file door plannen Rijkswaterstaat