Snelle uitbreiding P3 op Schiphol met VBI-kanaalplaatvloeren

donderdag 15 november 2018
timer 5 min
Op Schiphol wordt aan de entreezijde van het parkeerterrein Schiphol Parkeren P3 voor lang parkeren uitgebreid. Op dit moment wordt in een rap tempo de aanbouw tegen de bestaande garage aan gebouwd. De aanbouw parkeergarage moet begin 2019 worden opgeleverd en heeft een oppervlakte van 46.000 vierkante meter, die 2535 nieuwe parkeerplaatsen biedt.

Ballast Nedam Parking in Maarssen is hoofdaannemer van zowel de bestaande garage als de aanbouw, in samenwerking met onder meer Kampstaal staalbouw in Emmeloord, DWM Nederland BV in Bodegraven en VBI, prefab leverancier van kanaalplaatvloeren.

 

Het aantal passagiers dat via Schiphol reist, blijft stijgen. In 2017 vlogen circa 69 miljoen reizigers via Schiphol van of naar hun bestemming. Om de topdruktes in het verkeer rondom de vluchthaven terug te dringen, investeert Schiphol fors in het uitbreiden van parkeermogelijkheden. Uiteindelijk kunnen er inclusief de aangepaste parkeergarage circa 15.000 auto’s op Lang Parkeren P3 parkeren.

 

Volgens projectleider Niels van Dalen van Ballast Nedam verlopen de plaatsing van de staalconstructie en het leggen van de kanaalplaatvloeren als een geoliede machine. “VBI heeft een aanzienlijke bijdrage geleverd aan de snelle realisatie van de parkeergarage”, zegt Van Dalen. “Al in een vroeg stadium is in overleg met de bouwpartners de bouwvolgorde bepaald. Dankzij de strakke planning en timing van VBI voor het aanleveren van de kanaalplaatvloeren, lukt het ons om iedere dag bijna 900 vierkante meter kanaalplaatvloer te monteren.” De garage bevat een efficiënte staalconstructie omdat er relatief weinig staal en beton is gebruikt. Op het dak zal 20.000 vierkante meter zonnepanelen worden geplaatst. De parkeergarage heeft een terughoudende architectuur die zich kenmerkt als een groot, rechthoekig en zwevend volume, met een open onderste verdieping, waardoor het gebouw minder massief lijkt.

 

Mustafa Yurttas, is als technisch adviseur bij VBI direct betrokken bij de bouw van de aanbouw. Hij legt uit dat VBI-kanaalplaatvloeren passen in het doelmatige en sobere ontwerp van de garage. “Op de staalconstructie zijn kanaalplaatvloerdelen van ca. 15 meter lang gemonteerd.” Over de 32-cm dikke kanaalplaatvloeren wordt een druklaag van maximaal 8 cm gestort om een stabiel en glad vloeroppervlak zonder naden te krijgen. In verband met de maximale toelaatbare belasting op de weg, levert VBI twaalf vrachten met kanaalplaten per dag. De platen worden met wisseltrailers naar de bouwplaats getransporteerd. “Binnen zes minuten is elke plaat op de bouwplaats gehesen en binnen tien minuten is een plaat in het werk gemonteerd. Hiermee halen we de bouwsnelheid die voor de bouwcyclus is vereist”, zegt Yurttas.

 

Volgens Van Dalen is de bouwsnelheid van zowel de garage als de aanbouw op P3 een geweldige prestatie. “Het bouwtempo is hoog. In slechts tien maanden hebben we met alle bouwpartijen ook een aanbouw van aanzienlijke omvang gerealiseerd. Dat is vrij uniek.” Ballast Nedam Parking werkt met vaste partners bij dit soort projecten die al vanaf het voortraject bij het bouwproject worden betrokken. “Deze staalconstructie met kanaalplaatvloeren passen we regelmatig toe. We kennen dit constructieve systeem door en door”, zegt Van Dalen. “Omdat we als bouwpartners dagelijks intensief met elkaar samenwerken, kunnen we veilig en betrouwbaar werk afleveren. Er wordt zoveel mogelijk met vaste teams aan vakspecialisten samengewerkt, die vrijwel dagelijks parkeergarages ontwerpen en bouwen.” Dat geldt ook voor het team vaste technische specialisten van VBI waarmee Ballast Nedam prettig samenwerkt. “VBI krijgt het voor elkaar om in dertien weken tijd 46.000 vierkante meter kanaalplaatvloeren, ofwel 48 platen per dag, exact op tijd op de bouwplaats aan te leveren. Dat is een knap staaltje logistiek plannen”, zegt Van Dalen.

 

Tsjip Hoekstra, projectleider parkeergarages bij Kampstaal, legt uit dat de zelfdragende staalconstructie van de parkeergarage bestaat uit een stabiele kern in de vide en verder uit hoofdkolommen met stalen liggers. “Hieraan is een facetrandprofiel gemaakt voor de bekisting voor een aanstortstrook om de staalconstructie te verankeren aan de betonvloeren”, zegt Hoekstra. De staalconstructie wordt voorzien van tijdelijke koppelingen die zorgen voor maatvastheid en de stabiliteit. Tussen de randkisten, op de stalen liggers, liggen de VBI-vloerplaten. Dit systeem past naadloos in elkaar en heeft een vrij eenvoudige manier van bouwen, waardoor je snelheid kunt maken. Hoekstra: “De kanaalplaatvloeren zijn tevens de bekisting voor de druklaag, waardoor je snel kunt schakelen en doorbouwen.” De uitdaging bij een dergelijke staalconstructie met kanaalplaatvloeren is dat er consequent rekening gehouden moet worden met de indraaimogelijkheid voor de vloeren . “Als de vloerdelen op de staalconstructie liggen, moet je de kolommen elke keer opnieuw inmeten, waterpassen en rechtzetten. Hierdoor voorkom je dat de staalconstructie, vooral die van de gevels, gaan vervormen als gevolg van de belasting van de vloerplaten op de staalconstructie. Door consequent de rechtstand van de constructie te volgen tijdens het leggen van de vloerplaten houd je het gebouw recht”, legt Hoekstra uit.

 

Frank van Dulkenraad, technisch adviseur bij VBI en betrokken bij de bouw van de bestaande P3-parkeergarage, legt uit dat VBI een sterk technisch en constructief ondersteuningsteam heeft, dat vraagbaak is voor allerlei vragen van onder meer constructeurs. “Hoewel vaak verantwoordelijkheid van constructeurs, adviseren wij hen tot op detailniveau over hoe de kanaalplaat het meest gunstig in de constructie is in te passen. Hier nemen we, ook al is het project nog niet aan VBI gegund, ruim de tijd voor. Alles om tot een voor alle partijen zo gunstig mogelijk totaalresultaat te komen”, zegt van Dulkenraad.