Snellere bouw parkeergarage dankzij innovatieve bouwmethode
Dat vertelt Sven Haenraets, projectleider van aannemer Van Laere, die de werkzaamheden uitvoert. Begin april startte aannemer Van Laere met de werkzaamheden aan de ondergrondse garage. “Doordat de werken boven en onder maaiveld tegelijkertijd worden uitgevoerd, geeft het zo een verkorte uitvoeringstermijn”, aldus Haenraets.
Bij stross-techniek wordt de structuur van het gebouw eerst gemaakt en wordt pas later de grond eronder uitgegraven. “De dakplaat zelf ligt op maaiveld. Vanaf het maaiveld worden de slibwanden 12 meter de grond in gegraven en daarna wordt er gewapend beton in gegoten”, legt Haenraets uit. “Vervolgens gaan 80 kolommen de grond in: de fundering daarvan komt op 15 tot 7 meter diepte. De garage zelf wordt uiteindelijk 7 meter diep”.
De parkeergarage wordt twee verdiepingen diep en is in maart 2018, als alles goed gaat, klaar. Inmiddels is aannemer Van Laere bezig met de werkzaamheden aan verdieping -2 en wordt de tussenplaat gestort. Uiteindelijk wordt dan ook nog een sleuf gegraven, die tot aan de dakplaat doorloopt.