Stad optimaal laten functioneren
Openbare ruimte optimaal benutten
De ontwerpaanpak geeft aan hoe steden de beschikbare openbare ruimte optimaal kunnen benutten als verkeers- èn verblijfsruimte. De onderzoekers ontwikkelden een ontwerpmethodiek voor stedelijke verkeersnetwerken, afgestemd op ruimtelijke functies, die de stad optimaal laat functioneren.
Doel van de ontwerpmethodiek is een betere balans tussen ruimtelijke functies, de kwaliteit van de openbare ruimte en stedelijke mobiliteit, bereikbaarheid en nabijheid. Het onderzoek naar zogenoemde 'robuuste stedelijke routestructuren' is uitgevoerd door een combinatie van gespecialiseerde adviesbureaus: Mobycon, Ben Immers Advies, Bart Egeter Advies en Awareness.
“Met onze aanpak en ontwerpmethodiek, heeft iedereen voordelen. De ‘mobilist’ krijgt gemakkelijke, betrouwbare en veilige verplaatsingen, en bereikbaarheid van stedelijke functies. De ‘stadsgebruiker’ – die er woont, werkt, winkelt of uitgaat – krijgt betere leefbaarheid, meer kwaliteit in de openbare ruimte, en betere bereikbaarheid van functies. De ondernemingen, dienstverleners en andere voorzieningen zijn ook gebaat bij de combinatie van betere bereikbaarheid en verblijfskwaliteit, wat tot meer bezoek en omzet leidt. En de gemeente – als stedelijke samenleving - krijgt handvatten voor stedelijke ontwikkeling, voor het beter benutten van de bestaande stad, voor grotere vitaliteit en aantrekkelijkheid, dus een betere stedelijke economie”, aldus de onderzoekers.
Informatie en dowloaden
Meer informatie over het onderzoek als ook over de ontwerpaanpak vindt u op de site van de ANWB.