Stationshal Arnhem opent op 19 november
Zie fotoreportage: Stationshal van gedraaid staal
Bouwkosten hoog opgelopen
Na de sloop van het oude station van Arnhem in 1997 verrees in 2006 een tijdelijk station. Het nieuwe station zou drie jaar later klaar zijn, maar dat viel tegen. In 2008 waren de bouwkosten, begroot op 65 miljoen euro, opgelopen tot 90 miljoen euro. Geen enkel bouwbedrijf wilde zich branden aan het ingewikkelde ontwerp van Van Berkel. Maar met een extra inspanning van de gemeente Arnhem zagen Ballast Nedam en BAM er toch heil in.
Fronttwist karakteriseert de stationshal
Kenmerkend aan de stationshal is dat ene onderdeel waarin alles samenkomt: de fronttwist. Deze gedraaide stalen vorm is de fundering en het centrale punt van het gebouw. “Tegelijk is het een soort richtingaanwijzer en ontmoetingspunt”, zegt Van Berkel. “Als je straks naar de twist kijkt, weet je eigenlijk meteen waar je heen moet.” A anvankelijk was het even schrikken voor Van Berkel dat de fronttwist werd uitgevoerd in scheepsstaal. Maar hij is volledig om. "Als we de twist in beton hadden gemaakt, was hij een stuk dikker geworden. In staal benadert hij de originele vorm.” Hij is vol lof over scheepsbouwer Centraalstaal. Op Van Berkels verzoek zijn de naden tussen de stalen panelen zichtbaar gebleven. "Net als bij een echt schip.”
Tegelijk met de stationshal wordt op 19 november ook het nieuwe busstation op het voorplein geopend. De reizigerstunnel, passerelle, perrons en fietsenkelder waren al in 2011 klaar.
Bron: OV Magazine