Straks goed parkeren in Driebergen-Zeist

dinsdag 13 september 2016
timer 2 min
Het stationsgebied Driebergen-Zeist wordt aangepakt omdat er al jaren files staan bij de spoorwegovergangen, de fietsenstallingen uitpuilen en er een tekort is aan parkeerplekken.

Energieneutraal

Om de doorstroming te verbeteren bij de spoorwegovergang van de N225 komt er een onderdoorgang onder het spoor en worden de wegen aangepast. Ook worden twee nieuwe doorgaande sporen aangelegd. In de nieuwe situatie loopt het stationsplein onder de sporen door, waardoor voetgangers veilig naar de perrons kunnen lopen.


De stads- en streekbussen krijgen een nieuw busstation, er komt een nieuwe parkeergarage met zeshonderd parkeerplaatsen en er wordt een ondergrondse fietskelder aangelegd voor drieduizend fietsen. Het nieuwe station wordt zoveel mogelijk energieneutraal, onder meer doordat er zonnepanelen op de perronkappen komen. Fietsers krijgen hun eigen fietsroutes waardoor ze veilig het stationsgebied kunnen doorkruisen.


P&R met dak

NS heeft vier aannemers benaderd om op basis van het programma van eisen een integraal ontwerp voor de P&R te maken. De beoogde parkeergarage moest voldoen aan de eisen van een goede ruimtelijke inpassing, voorzien zijn van een dak en energieneutraal zijn.  


De ontwerpen zijn beoordeeld door een beoordelingscommissie waarin naast NS ook een vertegenwoordiger van de spoorbouwmeester en een vertegenwoordiger van Mooi Sticht zitting hadden. Het winnende ontwerp voldoet aan de eisen die de gemeente heeft gesteld. 
NS heeft de bouw van de P+R voorziening gegund aan Aan de Stegge.

 

Het project wordt gefinancierd door de provincie Utrecht, de gemeente Utrechtse Heuvelrug, de gemeente Zeist en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu. In 2020 wordt de nieuwe infrastructuur en het nieuwe station in gebruik genomen.

 

Op tekening: entree fietsenstalling