Switchpark, beter gebruik parkeerplaatsen
dinsdag 1 juni 2010
3 min
Switchpark, beter gebruik van parkeerplaatsen
Een parkeergarage als een 'groen bolwerk' in de stad; dat is het doel van Switchpark, een initiatief van Parking & Protection BV en StudioREDD. In het concept worden bestemmingsgebonden garages efficiënter benut. Een pilot moet uitwijzen of het idee uitvoerbaar is.
Pilot Jeroen Bosch
Recente prognoses van het RIVM wijzen op een toename van het aantal auto's in Nederland van acht miljoen nu tot twaalf miljoen in 2040. Switchpark en StudioREDD spelen met hun concept in op de toenemende behoefte aan parkeerplaatsen en de gelijktijdige afname van ruimte. Momenteel loopt er een pilot op een afgesloten parkeerterrein bij een dependance van het Jeroen Bosch Ziekenhuis in Den Bosch. De eerste resultaten worden binnenkort verwacht.
Bestemmingsgebonden parkeerplaatsen
Momenteel heerst er veel leegstand in bestemmingsgebonden parkeergarages en op soortgelijke parkeerterreinen. Bijvoorbeeld in de garage voor bewoners van een appartementencomplex, die overdag aan het werk zijn. Of in die van een bedrijfsgebouw, die buiten kantooruren niet gebruikt wordt. In het Switchpark-concept worden de plaatsen tijdens de 'vrije uren' ingezet voor andere parkeerders. Deze doen een reservering via een online database, die hen naar de exacte locatie van een beschikbare parkeerplek leidt en toegang verschaft (via de mobiele telefoon) tot de garage of het afgesloten terrein.
Stedenbouwkundige en sociale aspecten
Deze methode leidt volgens StudioREDD tot multi-inzetbare parkeerplaatsen en meer gebruikersgroepen per garage. Volgens het bureau zorgen deze zaken weer voor een sterkere sociale binding en meer veiligheid, omdat de bezettingsgraad hoger ligt. Daarnaast ontstaan er door gemeenschappelijk gebruikte parkeergarages 'onderlinge relaties tussen gebouwen met verschillende toepassingen'.
Rood en Groen bolwerk
Doordat er met het Switchpark-concept minder nieuwe parkeerplaatsen nodig zijn en het zoekverkeer in een stad afneemt, leidt het tot minder CO2-uitstoot. Daarbij willen beide partijen de garages gebruiken als oplaadpunt voor elektrische auto's. Dit alles maakt een Switchpark-garage volgens StudioREDD tot een 'sociaal en groen bolwerk', dat letterlijk zichtbaar wordt gemaakt door de parkeergarage te laten begroeien. Als voorbeeld kan de parkeergarage aan de Rotterdamse Westblaak worden aangehaald, maar StudioREDD denkt aan meer diversiteit in de groensoorten.
Serviceteam
De grote vraag is natuurlijk of dit allemaal haalbaar is. Wellicht willen bewoners niet dat 'hun' plek overdag wordt gebruikt door een ander. En stel dat de gewraakte auto er nog staat bij thuiskomst. “Dat kan inderdaad voorkomen”, zegt Hans Maljaars van Switchpark. “Het concept wordt echter ook gecombineerd met andere diensten. Zo is er altijd een serviceteam in de buurt die kan ingrijpen als zoiets zich voordoet.”
Lees meer over de pilot bij het Jeroen Bosch Ziekenhuis.
Terug naar overzicht producten >>>