Taxidienst UberPOP gaat ten koste van het OV en taximarkt

zondag 5 oktober 2014
timer 4 min
De goedkope taxidienst UberPOP ligt sinds de lancering behoorlijk onder vuur. Zo zou het ten koste gaan van de reguliere taxi én van het OV. Dat blijkt uit de evaluatie van een proef met UberPOP in Amsterdam, zo meldt OV Magazine. De ontwikkeling treft dus niet alleen de taximarkt, maar raakt op meerdere fronten de mobiliteitsmarkt. Taxi Pro meldt dat de dienst illegaal is in Nederland, omdat voor personenvervoer per auto tegen betaling volgens de Wp2000 een taxivergunning nodig is. Movinnio is van mening dat we de energie vooral moeten richten op de gevolgen van dergelijke diensten, omdat we ontwikkelingen als deze toch niet tegen kunnen gaan.

"De strijd tegen Uber en soortgelijke diensten heeft goede kanten maar de ontwikkelingen, dus ook deze, zijn niet tegen te houden", aldus Joep Dickhaut, directeur van Movinnio. "Het lijkt dan ook verstandig om de energie te richten op de gevolgen van de komst van nieuwe diensten als deze. Regelgeving zou er niet op gericht moeten zijn om alles bij het oude te houden maar om mobilisten te beschermen tegen malversaties en/of gevaarlijke situaties. Movinnio hanteert als uitgangspunt dat de mobilist een bestemming veilig en met zo weinig mogelijk 'gedoe' kan bereiken."

 

OV wordt overbodig

Begin augustus startte de internet-taxidienst Uber een proef met UberPOP: taxi’s gereden door particulieren, die hun rit voor ongeveer de helft van de prijs aanbieden ten opzichte van een gewone taxi. Ongeveer 1000 Amsterdammers, klanten van Uber, konden via de Uber-app een ritje boeken bij enkele tientallen geselecteerde autobezitters. Gevraagd naar het type vervoer dat UberPOP in de toekomst overbodig maakt, antwoordde 61 procent van de klanten: het openbaar vervoer. 58 procent zei dat UberPOP ten koste zal gaan van de conventionele taxi. Fietsen en lopen wordt door 39 procent vervangbaar geacht en de eigen auto door slechts 19 procent. Het openbaar vervoer raakt niet alleen klanten kwijt: 18 procent van de klanten gebruikt UberPOP in aanvulling op het ov. Het gaat dan vooral om taxiritjes naar het station om vervolgens een langere reis met de trein te maken, licht een woordvoerder van Uber toe. De privétaxi gaat in die gevallen ten koste van bus, tram en metro. 

 

Geen aanleiding auto weg te doen

In opdracht van UberPOP verrichtte Accenture het evaluatieonderzoek naar de proef. Het consulting bedrijf analyseerde 1000 willekeurige ritten en interviewde chauffeurs en klanten van UberPOP. De klanten zijn voor 80 procent mannen, in de leeftijd van 20 tot 40 jaar. De chauffeurs zijn zelfs voor 97 procent mannen, voornamelijk jong en hoogopgeleid. Klanten gebruiken UberPOP vooral voor privéritjes, met uitschieters op donderdag- en vrijdagavond. De pilot diende om te onderzoeken in welke mate UberPOP een alternatief kan vormen voor autobezit. Dat effect is beperkt, volgens dit onderzoek. UberPOP is voor slechts 5 procent van de klanten aanleiding om de eigen auto weg te doen.

 

Wetsovertreding

De dienst UberPOP is in strijd met de huidige taxiwetgeving. De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft aangekondigd de wet te gaan handhaven, maar volgens Uber heeft nog geen enkele chauffeur een boete gehad. Uber put moed uit positieve geluiden vanuit de politiek – waaronder van minister Kamp van Economische Zaken – die op termijn mogelijk tot een wetswijziging zullen leiden. Uber weet dat het zich met UberPop de wet overtreedt. Maar zij vinden de huidige wetgeving verouderd en dus heeft Uber besloten zich er niet aan te houden. Eerder zei minister Kamp bereid te zijn de wet aan te passen voor Uber. Maar dat ging toen over de al langer bestaande dienst van Uber, met professionele taxichauffeurs die over een taxivergunning beschikken. En aan dezelfde eisen voldoen als reguliere taxibedrijven. 


Niet alleen in Nederland botste UberPOP met de wetgeving. In Duitsland werd de dienst onlangs verboden in een kort geding, aangespannen door de taxibranche. Dat verbod werd daarna weer opgeheven, omdat volgens een andere rechter het probleem niet acuut genoeg was voor een landelijk verbod. Tijdens het verbod in Duitsland bleven UberPOP-chauffeurs gewoon doorrijden. 

 

Lees ook de artikelen in OV Magazine en Taxi Pro.

UberPOP