Uit het parkeervak: Marketing en inspelen op trends steeds belangrijker
Volgens Oostendorp, die al zo’n 18 jaar in de parkeerbranche actief is, zijn er een aantal zaken in de loop der jaren niet veranderd: “Je moet nog steeds garages ontwikkelen, bouwen en exploiteren op de juiste locatie.” Andere zaken zijn juist wel veranderd. “In het verleden zaten de medewerkers in de loge van de garage. Tegenwoordig kun je met een sterke centrale organisatie van afstand, door een professionele centrale meldkamer en klantenservice, veel meer optimaliseren. Dat betekent niet dat de mensen verdwijnen, want een garage blijft een winkel, waar je klanten ontvangt en faciliteert. Alleen zit dankzij de technologie de medewerker steeds minder in de loge maar bijvoorbeeld op de schoonmaakmachine en kan hij ook proactiever klanten benaderen. Wel is het zo dat je tegenwoordig efficiënter met je bezetting op de locatie om kunt gaan. Zeker in grote steden. Daar kun je clusters vormen van garages die je in de gaten houdt via een centrale meldkamer en waarbij je in shifts langs de verschillende locaties kunt gaan.”
Ondergeschoven kindje
Oostendorp ziet dat parkeergarages in ontwikkeltrajecten nog regelmatig de ondergeschoven kindjes zijn. “Wat gelukkig wel aan het veranderen is, is het besef bij projectontwikkelaars en architecten dat de garage altijd het eerste en laatste contact met de klant is. Dat besef zie je ook terug in esthetisch fraaiere parkeergarages. Ik pleit echter voor nog meer aandacht voor het functionele ontwerp. Dus dat projectontwikkelaars en architecten zich afvragen wat een kolommenstructuur, aanrijroute en locatie van een garage betekent voor de klant. Want een foutief ontworpen garage is zonde, omdat je er vaak toch minstens 50 jaar mee moet doen. Vanwege die lange levensduur is het functionele ontwerp van de garage – het gebruikersgemak – het allerbelangrijkste. En eigenlijk belangrijker dan het esthetisch ontwerp. Neem parkeergarage Museumkwartier: die ervaren klanten als prettig omdat hij kolomvrij is en omdat het stijgen en dalen goed geregeld is, niet vanwege de mooie coating. Uiteindelijk is de meest functionele garage een garage met de kortste route van je vertrekpunt naar de garage en omgekeerd, de kortste route van en naar je plek in de garage en de kortste loopafstand van en naar je auto. Een goede ontwikkeling is dat je daarbij steeds meer hoogwaardige voetgangersgebieden ziet met bijvoorbeeld roltrappen – zoals in de Markthal – en tapis roulants.”
Marketing
Een andere verandering die Oostendorp signaleert in de parkeerbranche is het belang van marketing, innovatie en business development. “Neem bijvoorbeeld een garage die niet precies op de juiste locatie, maar wel ideaal bij een aanrijroute ligt. In zo’n geval kun je met marketing het nodige corrigeren.” Illustratief is dat bij Interparking tien jaar geleden marketing nog iets was ‘dat iemand er bij deed’: “Nu is er een afdeling commercie en marketing die langs alle stakeholders gaat met maatwerkproducten, zoals online booking, loyaliteitskaarten en prijsdifferentiatie. En zijn er speciale websites met specifieke informatie over een parkeergarage. Daarnaast zoeken we ook steeds meer de samenwerking met omliggende stakeholders, waarbij we wederzijds naar elkaar verwijzen. Dat kunnen culturele instanties of toeristische trekpleisters zijn, maar ook bijvoorbeeld hotels of evenementen.” Oostendorp noemt nog een ander voorbeeld: Park & Bike: “Je parkeert je auto en kunt vervolgens een fiets huren om je reis te vervolgen. Dat doen we bij parkeergarage IJDock in Amsterdam en dat loopt heel goed.”
Daarbij is het per garage maatwerk. “We analyseren waar onze bezoekers vandaan komen en welke behoeften zij hebben en passen zonodig daarop steeds het aanbod aan. Dat is ook nodig, want de huidige klant vraagt daarom. Je kunt niet meer volstaan zoals vroeger met alleen kortparkeren en wat abonnementen.”
Ontwikkelingen
Oostendorp ziet in de toekomst een aantal ontwikkelingen. Op dit moment is een belangrijke ontwikkeling de digitalisering van het betaalproces en het online aanbieden van parkeerplaatsen. “De vraag is welke vorm dat uiteindelijk gaat krijgen.” Een andere uitdaging is de opkomst van elektrische auto’s, carsharing en meer in de toekomst zelfrijdende auto’s. “Dat gaat ook consequenties hebben voor de parkeerbranche. Zo verwacht ik dat parkeergarages nog steeds noodzakelijk zijn, echter zullen de vorm en mogelijk de locatie veranderen. Hierbij valt te denken dat de huidige zogenoemde 'Park & Walk'-garages aan de rand van de binnenstad een belangrijke rol kunnen gaan spelen, omdat je de zelfrijdende auto’s kunt vragen om daar naartoe te gaan.” Interparking probeert ook op deze ontwikkelingen te anticiperen. “Je ziet daarin hoe we als bedrijf veranderd zijn. Voorheen waren we een serviceverlenend operationeel bedrijf dat een parkeergarage exploiteerde. Nu kijken we naar trends en naar de toekomst en proberen we erop in te spelen c.q. ons erop voor te bereiden. En kijken we hoe we onze klanten optimaal kunnen faciliteren in en rondom onze garages.”
Door Peter Bekkering. Dit artikel verscheen in PARKEER24 03/2017.