Uit het parkeervak: Pieter Bakker
Pieter Bakker heeft net als zijn zakenpartner Frank Borsten zijn hele werkzame leven gewerkt bij Schmit Parkeersystemen. In 2015 verkochten zij deze onderneming aan Scheidt & Bachmann, waar Bakker twee jaar werkte als managing director alvorens hij besloot op te stappen en door te gaan met zijn twee andere bedrijven, Schmit Toegangssystemen en Advancis Nederland.
Schmit Toegangssystemen
Schmit richt zich op parkeersystemen voor bedrijventerreinen en stallingsgarages voor bewoners. Momenteel zijn er zo’n 1000 objecten waar deze systemen worden ingezet. Het parkeersysteem bestaat uit fysieke barrieres zoals speedgates, slagbomen en hekken. Daarnaast is vijftien jaar geleden een eigen webbased toegangscontrolesysteem ontwikkeld om die fysieke barrières aan te sturen, ParkXS®. Inmiddels zijn al 220 installaties voorzien van ParkXS®, met name bij gemeenten en woningbouwcorporaties worden de systemen ingezet voor het beheer van de stallingsgarages. Daarbij wordt gebruik gemaakt van RFID-lezers en -passen en handzendertjes, maar ook van kentekenherkenning.
Er wordt niet gewerkt met automaten, waar een kaartje wordt getrokken bij de entree en waar wordt afgerekend. Bakker: “Onze klanten kiezen voor ons vanwege de naamsbekendheid, de betrouwbaarheid van de geleverde systemen en de flexibiliteit van de oplossingen." Daarnaast speelt ook het bedieningsgemak van ParkXS® een grote rol. “De beheerder van een parkeerlocatie hoeft niet ter plaatste te zijn, maar kan alles van afstand managen.” Het systeem is op maat te maken voor de klant. Bakker: “Dat geldt bijvoorbeeld voor bedrijventerreinen in een multi-tenantomgeving: verschillende huurders, die elk hun eigen abonnementen en bezoekers hebben en het parkeren daarvan willen beheren.”
Bakker heeft bij Schmit Toegangssystemen als ambitie om ParkXS® functioneel verder uit te bouwen, zodat het ook mogelijk is om via smartphones en apps toegang te verkrijgen. Daarbij zoekt Schmit Toegangssystemen de samenwerking met andere partners. “De Parkbee-app bijvoorbeeld kan al worden gebruikt om ad hoc parkeerders toegang te verschaffen tot onze locaties.”
Voor meer informatie kunt u de volgende websites raadplegen: www.schmit.nl en www.parkxs.nl.
Advancis Nederland
Bakker is ook eigenaar van de Nederlandse vertegenwoordiging van Advancis met het product WinGuard. “WinGuard is een Physical Security Information Management oplossing, gericht op safety en security en diverse andere gebouwgebonden installaties. Wij zetten WinGuard in als softwareplatform waarmee verschillende losse beveiligingssystemen - bijvoorbeeld videobewaking, intercom, brandmeldsystemen en toegangscontrole – geïntegreerd worden binnen één user-interface.” Een belangrijk voordeel van WinGuard is dat hardware onafhankelijk en multidisciplinair inzetbaar is.“ Dat betekent dat de beveiligingssystemen niet van hetzelfde merk hoeven te zijn en dat je dus per onderdeel de best passende oplossing kunt kiezen.” Inmiddels heeft Advancis een portfolio van ruim 500 interfaces met verschillende type subsystemen (bijvoorbeeld CCTV, Intercom, Brand, Toegangscontrole, Inbraak) en dat aantal blijft groeien. Een overzicht van deze productgeoriënteerde interfaces is te vinden op https://advancis.net/nl/interfaces/.
Bakker: “Bij de ontwikkeling van deze interfaces maken we de volledige functionaliteit van het koppelvlak beschikbaar. Daarbij nemen wij als Advancis het ontwikkelrisico op ons. De klant die kiest voor nieuwe technologie betaalt daarmee hetzelfde als een bestaande klant.”
Parkeergarages
Bakker legt uit waarom WinGuard ook prima is in te zetten bij parkeergarages. “Neem een parkeergarage op afstand, waar de CO-detectie afgaat. Over het algemeen is een meldkamer vooral gericht op het parkeersysteem: men wil zien of de automaat het doet, men wil met de mensen kunnen spreken en men wil de slagboom open kunnen doen. Een parkeergarage bevat echter nog veel meer techniek: CO-detectie, branddetectie, vuilwaterpompen etc. Pas als al die informatie ook bij de meldkamer komt, kun je de complete safety en security managen. Zo krijgt de operator van een meldkamer bij een CO-detectie direct een plattegrond waarop hij kan zien welke melder het betreft. Mocht in de omgeving van de CO-detectie een camera staan, worden het betreffende camerabeeld ook direct bijgeschakeld.
Vervolgens kan de operator gebruikmaken van het unieke workflowmanagementsysteem in WinGuard: aan elk event is een workflow gekoppeld, dat in stappen voorschrijft wat er moet gebeuren. Daarmee weet de operator precies wat hij moet doen. WinGuard beschikt bovendien over een uitgebreide logging, zodat later kan worden teruggekeken welke operator wanneer welke melding afhandelde, waarbij ook videobeelden worden opgeslagen.” WinGuard registreert niet alleen meldingen vanuit de aangesloten apparatuur. Ook handmatig kan informatie aan WinGuard worden toegevoegd: iemand die tijdens een inspectieronde een beschadigde kaartlezer aantreft, kan daarvan een foto of filmpje maken, eventueel verrijkt met ondersteunde tekst en zo een event aanmaken. Tevens is het mogelijk om repeterende events in WinGuard in te programmeren, zoals bijvoorbeeld het uitvoeren van preventief onderhoud of het nakijken van brandblussers. Ook kan er een melding gegenereerd worden voor benodigd preventief onderhoud op basis van een opgegeven aantal bewegingen – bijvoorbeeld het open en dicht gaan van slagbomen.
Door Peter Bekkering. Dit artikel is verschenen in PARKEER24 1/2017.