Uitbreiding spoor Limburg voor mogelijke drielandentrein
De uitbreiding maakt de weg vrij voor goede internationale verbindingen in de regio op korte termijn en nog snellere intercityverbindingen op de langere termijn. Spoorvervoerders maken nu plannen voor een drielandentrein, die Limburg direct verbindt met Duitsland en België.
Drielandentrein
Op het traject rijden nu nog drie afzonderlijke treindiensten. NS en het Belgische NMBS rijden elk uur tussen Luik en Maastricht. Tussen Maastricht en Heerlen gaat Arriva eind dit jaar de treindienst overnemen die nu nog door Veolia wordt gereden. DB Regio en NS rijden de pendeltrein tussen Heerlen en Aachen, met een overstap in Herzogenrath.
Met een drielandentrein krijgen reizigers een directe verbinding vanuit Nederland met belangrijke treinknooppunten in Duitsland en België. Alle stations met een reistijd van minder dan een uur kunnen met één trein worden aangedaan. Door de spoorverdubbeling zou ook de frequentie verhoogd kunnen worden naar tweemaal per uur.
Reizen in de grensregio moet hiermee makkelijker en comfortabeler worden. Vanaf 2018 zouden treinreizigers dan niet meer hoeven over te stappen in Heerlen en Maastricht, omdat de vervoerders dan met nieuwe treinen over deze hele route willen gaan rijden.
Onderzoek
Sinds vorig jaar wordt door IenM, Brabant en Limburg onderzoek gedaan naar het verbeteren van de verbindingen tussen Eindhoven en Düsseldorf en tussen Eindhoven - Heerlen - Aken - Keulen. De ambitie is om op deze lijnen uiteindelijk IC-verbindingen te realiseren.
Dit onderzoek loopt nog tot eind van dit jaar. Doel is om voor het einde van deze kabinetsperiode nog besluiten te nemen over betere verbindingen met Duitsland.