Uitvergroten tarieven leidt af van belangrijker zaken
Parkeren is emotie
Jeroen Roelands, adviseur parkeren bij Goudappel Coffeng: "Parkeren is emotie en dat speelt Detailhandel Nederland goed uit. Ze schermen met excessen. Zo'n 44% stijging klinkt natuurlijk dramatisch hoog en dat blijft dan hangen in de beeldvorming. Wat onvermeld blijft is dat deze stijging onderdeel is van het gelijktrekken van alle parkeergarages in Den Haag en dat de afgelopen drie jaar deze garage geen prijsindexatie heeft toegepast. Wat ons overall opviel was een heel redelijke prijsstijging en het grote aantal tariefsverlagingen."
Vitaliteit van winkelgebieden
Belangrijker is echter onze nuancering over het belang van de tarieven in relatie tot waar het ook Detailhandel Nederland om gaat: de economische vitaliteit van winkelgebieden. Guido Scheerder, adviseur ruimtelijke economie bij Goudappel: "Parkeren is zeker een factor in de aantrekkingskracht van een winkelgebied. Doorslaggevend is echter de attractiviteit van de winkels zelf en zaken als sfeer, gezelligheid, nabijheid en gemak voor de dagelijkse boodschappen. Van de parkeergerelateerde factoren zijn vindbaarheid van een vrije parkeerplek en de loopafstand naar de winkels minstens zo belangrijk als tarief. "
Waarom de rekening neerleggen bij iedereen
Roelands vult aan: "Parkeren is maatwerk. Parkeertarieven moeten in verhouding staan tot de kwaliteit van het winkelgebied en wat mensen ervoor over hebben om er te zijn. In de binnenstad van Amsterdam kun je meer vragen dan in bijvoorbeeld een dorpscentrum in de kop van Noord-Holland. Daarnaast: gratis parkeren bestaat niet. De tariefsverlaging moet ergens vandaan komen. Detailhandel Nederland wentelt de kosten van parkeren bij voorkeur af op alle inwoners van een gemeente, ongeacht of die inwoners met de auto of met de fiets naar het centrum gaan. In onze visie is het toch reëler om de kosten neer te leggen bij degenen die ook daadwerkelijk gebruik maken van de parkeervoorzieningen."
Parkeertarieven spelen bijrol
Verlaging van parkeertarief heeft volgens Scheerder en Roelands alleen zin als het om vergelijkbare winkelgebieden gaat, bijvoorbeeld twee vergelijkbare wijkwinkelcentra op korte afstand van elkaar. Als de een gratis of goedkoper wordt, zal dat ene wijkwinkelcentrum wat kunnen winnen van het nabijgelegen vergelijkbare wijkwinkelcentrum waar het parkeren betaald blijft. In de praktijk blijken vooral totaal verschillende winkelgebieden met elkaar te concurreren en spelen parkeertarieven slechts een bijrol. Scheerder: "Het rumoer over parkeertarieven is van alle tijden met een piek in (lokale) campagnetijd. Onderzoek wijst uit dat mensen niet minder gaan kopen door tarieven. Ook de recente roep om de auto weer de winkelstraat in te laten past in het rijtje misverstanden. Het hangt namelijk sterk af van het winkelaanbod en vergeet niet: automobilisten kopen wellicht meer per eenmalig bezoek. Het zijn de fietsers en voetgangers die zorgen voor een regelmatige aankopen."
Het hele artikel kunt u lezen op de website van Goudappel Coffeng.
Meer weten over de Nationale Parkeertest? Klik hier.