Unieke aanpak: Samen met gemeenten parkeerbalans nieuwbouwwijken herstellen

maandag 16 juni 2014
timer 5 min
In nieuwbouwwijken is vaak sprake van hoge parkeerdruk. Hierdoor staat de ruimtelijke kwaliteit onder druk. Bewoners zien een tekort aan parkeerplaatsen als oorzaak, terwijl gemeenten een overschot aan auto's van bewoners als oorzaak zien. APPM, Dijksterhuis & Van Baaren, Goudappel Coffeng en IJsberg Consultants zijn ervan overtuigd dat zij samen met gemeenten voor oplossingen van de parkeerproblematiek kunnen zorgen. Daarvoor zijn zij op zoek naar gemeenten die zich aan willen sluiten bij het initiatief en de parkeerbalans in nieuwbouwwijken weer willen herstellen. Kennis en kunde op het gebied van mobiliteit, ruimte en parkeren, gedragspsychologische principes, procesmanagement en praktijkgerichte marketing zorgen voor duurzame oplossingen.

Parkeerbalans herstellen

Inmiddels heeft Den Haag zich als eerste enthousiaste gemeente aangesloten bij het initiatief en zijn de initiatief nemende partijen samen met gemeente Den Haag op zoek naar drie gemeenten die zich herkennen in de uitdaging. De initiatiefnemers zijn ervan overtuigd dat de aanpak niet alleen effectief is in nieuwbouwwijken, maar in alle gebieden met een hoge parkeerdruk. Immers: overal geldt dat de invoering van betaald parkeren het symptoom bestrijdt (de parkeerdruk wordt in de wijk weer beheersbaar), maar dat het geen echte oplossing is omdat het probleem zich verplaatst. In deze ronde ligt de focus op nieuwbouwwijken.
 

Van symptoombestrijding naar probleemaanpak

Normaliter grijpt de gemeente maatregelen met parkeerregulering. Hierdoor wordt de parkeerdruk beheersbaar, maar een echte oplossing is het niet. Het probleem verplaatst zich of de gemeente neemt de bijna onmogelijke taak op zich voldoende parkeerplaatsen voor wijkbewoners te creëren. De nieuwe aanpak vertaalt zich juist niet naar symptoombestrijding, maar naar de bron van het probleem: het (parkeer)gedrag. De huidige participatiemaatschappij vergt dat burgers hun eigen verantwoordelijkheid nemen, maar daar hebben ze wel handvatten voor nodig. De unieke samenwerking tussen bovengenoemde partijen bundelt kennis en kunde op het gebied van mobiliteit, ruimte en parkeren, gedragspsychologische principes, procesmanagement en praktijkgerichte marketing. Doel is samen met vier gemeenten effectieve instrumenten te ontwikkelen en te testen die met behulp van interventies - gericht op menselijke gewoonten - het parkeergedrag effectief moeten veranderen.

 

Aanpak in vier fases

Om tot een gedegen aanpak te komen, worden vier fases doorlopen die elk worden afgerond met een heldere rapportage: 
1. Analysefase: doel, probleem, doelgroep, motivaties en weerstanden in kaart brengen, op zoek naar de grootste gemene deler in de problematiek;
2. Strategiefase: voorstel uitwerken voor interventies en overtuigingsstrategieën verwerken in een creatief concept;  
3. Realisatiefase: interventie op straat met een experimentele setting en een controlesetting;
4. Effectmeting: tijdens de realisatiefase wordt het effect van de interventie gemeten en waar nodig bijgestuurd. Belangrijk is vooraf een goede maatstaf te benoemen voor het gewenste gedrag. De uitkomsten worden in een korte en bondige presentatie gerapporteerd.

 

Meerwaarde en resultaat

Deelname aan het project leidt tot een aanvulling van het instrumentarium voor parkeerbeleid en een kostenbesparing op de parkeerexploitatie. Daarnaast draagt deelname bij aan het imago van een innovatieve gemeente en genereert het publiciteit. Binnen het project wordt schaalvoordeel gecreëerd door de samenwerking met meerdere gemeenten. Tevens biedt dit de mogelijkheid het parkeerbeleid in de breedte onderling te vergelijken en van elkaar te leren. Concreet leidt het project tot de volgende producten:

- Fase 1 resulteert in een beschrijving van de problematiek waarin zowel het probleem als doel en doelgroep zijn geanalyseerd. Er wordt dus nieuwe kennis opgebouwd.
- Fase 2 resulteert in een voorstel voor een interventie, gebaseerd op gedragspsychologische en marketingprincipes.
- Fase 3 resulteert in een wetenschappelijk verantwoorde pilot die het succes van de gedragsinterventie aan toont. De interventie is opschaalbaar en kosteneffectief.
- Fase 4 leidt tot een rapportage met alle bevindingen van het onderzoek en een doorkijk naar de bredere toepasbaarheid.


Investering

Fase 1 en 2 duren samen twee tot drie maanden. Deelname aan deze fasen vergt een investering van €12.500,- (ex. BTW) per deelnemende gemeente. Er wordt van deelnemende gemeenten verwacht dat zij deelnemen aan één gezamenlijke bijeenkomst. Daarnaast zullen er bilaterale afstemmingsmomenten zijn en wordt verwacht dat de gemeenten voor het interne draagvlak en de benodigde medewerking zorgen.

 

Go/No-Go-Moment

Na de afronding van fase 1 volgt een Go/No-Go-moment. Er wordt een voorstel gedaan voor de invulling van de realisatiefase. Onderdeel van het Go/No-Go-moment is een reële inschatting voor de planning en de benodigde investering (tijd, geld en inspanning). Op basis van dit voorstel kunnen gemeenten individueel besluiten of zij doorgaan met de daadwerkelijke uitvoering van de interventie en de effectmeting. Ook de gemeenten die niet doorgaan zullen beschikken over een wetenschappelijk verantwoorde beschrijving van de problematiek en de veranderpotentie in de betreffende nieuwbouwwijk.

 

Geïnteresseerd?

Gemeenten kunnen zich tot 1 juli 2014 aanmelden voor dit initiatief. Neem daarvoor contact op met Pierre van Veggel van APPM via 06–29032091 of veggel@appm.nl. Als er te veel aanmeldingen zijn, is het moment van aanmelding bepalend.