Utrecht gaat switchparken onderzoeken
Parkeerdruk verlichten
Parkeren op lege parkeerplaatsen van kantoren, het zogenoemde switchparkeren, kan de parkeerdruk in de Utrechtse binnenstad en in de wijken duurzaam verlichten. Het college nam een motie van GroenRechts over om dit plan te onderzoeken.
Duurzame oplossing
Als bezoekers van de stad kunnen switchparkeren, dus parkeren op ongebruikte plekken van particulieren, kan het bouwen van nieuwe parkeergarages op een lager pitje worden gezet of zelfs worden afgeblazen. In zijn motie vraagt René Kuijper van eenmansfractie GroenRechts het college om een startnotitie te maken over de mogelijkheden en de technische en financiële haalbaarheid van een of meer switchparken voor de Voorjaarsnota van 2014. ‘Het is een duurzame oplossing om de parkeerdruk te verlichten’, stelt hij.
Bezoekers stad gebruiken parkeerplekken als P+R-plaatsen
Kuijper krijgt signalen van bewoners buiten het centrum dat ook hun parkeerplaatsen in de wijk door bezoekers worden gebruikt als P+R-plaatsen, waardoor de parkeerdruk ook daar verder toeneemt. ‘En dat terwijl parkeerplaatsen van bedrijven niet worden gebruikt, maar gesloten zijn achter een slagboom.’ In zijn zoektocht naar een duurzame oplossing kwam hij op de site van Switchpark terecht, waar het concept wordt uitgelegd. ‘Het concept switchparkeren wordt ook gebruikt in Rotterdam, Groningen en Hilversum, maar in een andere vorm. Het laten aanbieden van lege parkeerplaatsen door bedrijven is nieuw’, aldus Kuijper.
Aarzeling bij college bij gevolgen inkomsten
De gemeente Utrecht staat het de meeste particuliere bedrijven nu niet toe om parkeerplaatsen ter beschikking te stellen tegen betaling. ‘Maar een ondernemende geest kan het parkeren ook uitbesteden. Zo kunnen verschillende aanbieders met elkaar concurreren.’ Maar wat schiet de gemeente hier zelf mee op? Komen de begrote parkeergelden hiermee niet in het geding? ‘Het feit dat ze met dit idee niet zoveel verdienen maakte het moeilijk voor het college om het over te nemen. Ik proefde op dit punt enige aarzeling. Maar hiertoe overgaan is een steun in de rug van de bewoners en het verlicht de parkeerdruk. Dat vraagt lef.’
Oog op de toekomst
De gemeente zegde Kuijper toe om een startnotitie te maken over de aanpak van een onderzoek. Daarop trok hij zijn motie in. ‘Het geeft enige ruimte om het idee in te vullen. Het zou best kunnen zijn dat de gemeente hierdoor ook geld misloopt. Dat moeten we afwachten. Mijn motie was met het oog op de toekomst, waarin de bevolking met 20 procent zal toenemen. Tegelijkertijd verdwijnen veel parkeerplaatsen in de binnenstad en komt er veel autoverkeer bij. Je kunt dan de boel afsluiten of andere manieren bedenken, waardoor je niet veel verlies hoeft te draaien.’
Durf concurrentieslag aan
Het zou best kunnen dat een gedeelte van het tarief naar de gemeente gaat. ‘Dat heb ik open gelaten. Mijn voorkeur is dat de gemeente het vrij geeft en ze de concurrentieslag aandurven. Het bedrijf Switschpark zou als bemiddelaar of leverancier kunnen fungeren. Zij regelen onder meer de administratie. Daar kun je afspraken over maken. Maar het zou ook een andere aanbieder kunnen zijn. Dat ligt ook aan de uitkomst van het onderzoek.’
Wel deel opbrengst voor gemeente bij handhaving
Het is logisch dat de gemeente een deel van de opbrengst krijgt als zij ook handhaven op de parkeerplaats. ‘Maar als dat niet het geval is, als er bijvoorbeeld een slagboom is en je met een kaartje binnenkomt, dan zou het los kunnen en aan de particuliere markt worden overgelaten. Dan kan concurrentie ontstaan en ook winst worden gemaakt.’ Maar tot die tijd moet de Utrechter nog zoeken naar een parkeerplek. De startnotitie staat pas op het programma voor de Voorjaarsnota van 2014. ‘Dat duurt inderdaad nog even.’