"Valet Charging" dé oplossing voor tekort aan laadpalen
Tekort
In Nederland heerst er bij veel parkeergarages en bedrijven een tekort aan laadpalen. Dit komt volgens chauffeursdienst Jeeves enerzijds door de sterke groei van elektrisch vervoer en anderzijds door het verkeerd gebruik van laadpalen. Hoewel hybride auto’s binnen twee uur vaak al opgeladen zijn, wordt er geen plaats gemaakt voor andere auto’s. Hierdoor wordt er onnodig geïnvesteerd in laadpalen, rijdt men te vaak nog door op fossiele brandstoffen en is er aan het begin van de dag sprake van een piek op het net.
Terugverdienen
Begin dit jaar is chauffeursdienst Jeeves in samenwerking met Stedin, EY Amsterdam en Start Foundation een pilot gestart met de Valet- Charger bij het EY in Amsterdam. Tevens is deze pilot als afstudeerproject door Hidde van Heijst- afstudeerstudent aan Rotterdam School of Management, Erasmus Universiteit- 'geadopteerd'. Uit wetenschappelijk onderzoek van Van Heijst is gebleken dat de Valet- Charger bij schaarste aan laadpalen zichzelf terugverdient én kosten en het milieu bespaart, zo meldt Jeeves.
Maatschappelijk doel
De Valet-Chargers bestaat uit chauffeurs in de leeftijdsklasse tussen de 50 en 65 jaar oud. Dit op aanmoediging van en Start Foundation om naast het milieuvriendelijk rijden ook een maatschappelijk doel te dienen, namelijk de afstand tot de arbeidsmarkt van deze groep 50- plussers verkleinen. Volgens Floris Vervat, directeur van chauffeursdienst Jeeves, zijn 50- plussers vanwege hun rijvaardigheid , manieren en uitstraling juist geschikt voor dit werk.
Landelijk
Momenteel is Jeeves bezig de Valet-Charging landelijk uit te rollen.
Bron: Jeeves