Adviesbureau Trajan werd in 2003 opgericht door Jacob de Vries. “We zijn gestart als planologisch bureau en doorgegroeid tot wat we nu zijn.” Inmiddels bestaat het adviesbureau twintig jaar. We blikken terug en kijken vooruit.
Van alle markten thuis
“Na mijn promotieonderzoek over openbaar vervoer in middelgrote steden, vond ik het leuk om me op diverse en afwisselende projecten te kunnen storten. Zes jaar lang met hetzelfde onderzoek bezig zijn was het niet voor me.”
De vrijheid van een eigen bedrijf en de afwisseling van diverse, vaak kortlopende opdrachten sprak De Vries erg aan. “Een periode hard werken en dan weer een periode vrijheid, beviel me wel. Tot het moment waarop ik kinderen kreeg, toen vond ik dat ik meer aan de toekomst moest gaan denken.”
Delegeren moet je leren
In de periode vanaf 2008 ging De Vries stevig aan de weg aan het timmeren. “Ik ben er toen echt hard aan gaan trekken. Sindsdien is het bedrijf flink gegroeid in zowel personeel als omzet. In het begin deed ik alles zo’n beetje zelf, en kwamen er mensen in dienst die de boel min of meer ondersteunden, op het gebied van veldwerk en data-analyse bijvoorbeeld.”
“We hebben nu meer mensen in dienst met hun eigen specialisatie en ik kan meer uit handen geven. Tot 2016 heb ik zelf ook nog veldwerk gedaan, maar mensen ontwikkelen en specialiseren zich steeds meer. Ik ben meer gaan delegeren en me gaan richten op het managementdeel. Door minder inhoudelijk bezig te zijn, kan ik me meer richten op het grote plaatje... Dat vind ik nog weleens jammer en lastig, maar het is noodzakelijk. Toch komen er nog weleens projecten voorbij die niet in onze directe specialismes vallen, dat vind ik dan wel erg leuk om zelf op te pakken.”
Niet aangestuurd op groei
Wat zou De Vries anders doen met de kennis van nu? “Ik ben begonnen als zzp’er en deed vrijwel alles zelf, ik was niet direct gericht op enorme groei. Zzp’er zijn heeft ook voordelen, het runnen van een bedrijf met personeel levert ook weleens slapeloze nachten op. We hebben twee crises doorgemaakt: de kredietcrisis in 2008 en de coronacrisis in 2020. Toch zijn we dat zonder grote kleerscheuren doorgekomen, maar dat laat wel zijn sporen na.”
“Het bedrijf heeft zich organisch doorontwikkeld en is gegroeid en ik vind het heel belangrijk dat vooral de sfeer goed is, dat mensen hier graag werken en zich prettig voelen. Niet teveel stress en vooral voldoende lol, dat houd ik er wel heel graag in.”
“Mijn doel is dat het bedrijf levensvatbaar blijft en blijft doorgroeien. Voor mezelf hoop ik dat ik wat rustiger aan kan gaan doen en de touwtjes meer uit handen kan gaan geven. Er zijn periodes geweest dat ik per jaar eigenlijk maar een weekje weg kon van het bedrijf. Dat wil ik niet meer.”
Bezetting
Trajan heeft nu tien man in vaste dienst, aangevuld met een handvol freelancers en 150 veldwerkers in wisselende bezetting. “Dat zijn mensen die dat eens per jaar doen tot mensen die dat wekelijks doen”, legt De Vries uit. “De meeste mensen komen op kantoor, maar we hebben ook een GIS-expert in Enschede en een datacontroleur in Frankrijk. Werken op afstand is sinds corona in een stroomversnelling gekomen en bevalt ons goed. We hebben ook geïnvesteerd in de infrastructuur en middelen om op afstand te kunnen werken. Toch komen mensen graag op ons kantoor in Haarlem.”
Dat kantoor stond tot 2020 trouwens in Amsterdam. “We kochten in 2020 een scanauto. Van de verzekering moest die binnen staan. Dat was in Amsterdam niet te realiseren, maar in Haarlem wel. Het bevalt uitstekend. Werknemers die dat willen krijgen een elektrische fiets om hier te komen en we bieden een hoop flexibiliteit. Op kantoor is het vaak gezellig, maar als je een rapport wilt schrijven doe je dat misschien liever rustig thuis. Dat is geen probleem.”
Digitalisering
Een ontwikkeling die De Vries signaleert is de verregaande digitalisering. “We zijn nu meer datagericht en digitaler geworden. In 2016 hebben we al het papier de deur uit gedaan, we houden alles digitaal bij. Vroeger schreef je kentekens op papier, maar dat is niet meer. Ook zaken als een scanauto werken immers digitaal. De markt staat niet stil, en wij bewegen mee.”
Toekomst
Trajan wordt vaak gevonden als adviesbureau voor parkeerzaken. “Maar we hebben zoveel meer in huis”, stelt De Vries. “We willen die verkeerskundige kant weer terug in huis halen, want daar zijn we ook erg goed in. GIS-onderzoek, data in beeld krijgen, bereikbaarheidsanalyses, noem maar op – we hebben het allemaal in huis. Ook qua mensen, we hebben ook een historicus en twee planologen in dienst. We bieden een breed palet aan dienstverlening, nu gaan we eraan werken dat ook uit te dragen.”