Van massaliteit naar specialiteit: interview met Cor Molenaar

donderdag 3 augustus 2017
timer 1 min
Wanneer is het logisch om te betalen voor parkeren in de binnenstad? En moet de consument dat betalen, de inwoner of misschien zelfs de winkelier of vastgoedexploitant? Cor Molenaar, buitengewoon hoogleraar eMarketing aan de Erasmus Universiteit, beantwoordt deze vragen en vraagt zich tegelijkertijd af hoe de parkeerbranche moet inspelen op trends als autodelen en zelfrijdende auto's. Diversificatie lijkt daarbij het toverwoord.

De boodschap van Cor Molenaar voor de parkeerwereld is bekend. Binnensteden moeten meetingplaces worden, die voor mensen leuk zijn om te bezoeken. Parkeren moet daarbij faciliterend zijn voor die ontmoetingsplaatsen. Volgens Molenaar is parkeren echter nog te vaak voor een gemeente een melkkoe. “Bezoekers vinden betalen voor parkeren meestal ook niet logisch. En begrijpen bijvoorbeeld niet dat ze moeten betalen voor parkeerplaatsen die een groot deel van de week leegstaan. Met als gevolg dat betaald parkeren een pijnprikkel wordt met een negatieve invloed op het gedrag van mensen.”

 

Het hele artikel leest u hier.

Door Peter Bekkering. Dit artikel verscheen in PARKEER24 03/2017.

De gemeente Brugge lanceerde eind 2016 de digitale parkeerwijzer, waarmee zowel op parkeerlocatie als op doelgroep kan worden gezocht