Van parkeeraanbieder naar parkeerplatform

vrijdag 30 maart 2018
timer 6 min
Quick Parking begon tien jaar geleden als lokale off-airport parkeeraanbieder rondom luchthavens. Inmiddels is het uitgegroeid tot een internationaal opererend parkeerplatform dat samenwerkt met vele reisorganisaties. Daarnaast exploiteert het bedrijf eigen parkeerterreinen in de Benelux en bij andere grote vliegverkeerhubs in Europa en werkt het samen met parkeerpartners op luchthavens in Europa en Noord-Amerika waar het bedrijf geen eigen parkeerterreinen heeft.

Sam Houwen is CEO bij Quick Parking, een parkeeraanbieder rondom luchthavens. Het bedrijf startte tien jaar geleden op Schiphol met off-airport parkeren, parkeren buiten het officiële luchthaventerritorium. Destijds ging dat om één terrein. Momenteel heeft het bedrijf rondom Schiphol zes parkeerlocaties (A, K, L, S, T en Q, zie kaart). Ook zijn er in West-Europa inmiddels eigen off-airport parkeerlocaties bij de luchthavens van Rotterdam, Eindhoven, Zaventem, Parijs Charles de Gaulle, Parijs Orly, Marseille, Barcelona en Stockholm.

Partnerships met reisorganisaties

Omdat luchthaven parkeren een oplossing is voor reizigers die met de auto naar de luchthaven willen, zag het bedrijf al snel in dat er partnerships gevormd moesten worden met reisorganisaties. Inmiddels zijn er partnerships met bijna alle grote reisorganisaties in de Benelux (onder andere met TUI, KLM Package Deals en CheapTickets). Houwen: “Als bedrijf hebben we ons ontwikkeld van een airport parkeeraanbieder naar een airport parking platform met met een groot aanbod van parkeerplaatsen rondom luchthavens, zowel in Europa als in Noord-Amerika. Aanvankelijk hadden we overal een eigen parkeerterrein, maar inmiddels hebben we besloten om ons platform ook open te stellen voor parkeerterreinen van derden. Dat kan zowel on-airport parkeren als off-airport parkeren en valet parking zijn. Zo kunnen we bijvoorbeeld een reisorganisatie die graag luchthaven parkeren in Madrid wil aanbieden aan haar klanten bedienen op ons platform via een kwalitatief hoogwaardige parkeerpartner. Overigens vinden we het tegelijkertijd belangrijk dat we op de grote vliegverkeerhubs in Europa eigen parkeerterreinen hebben.” Hij legt uit waarom: “Er zijn vaak verschillende parkeeraanbieders per luchthaven. Door deze verscheidenheid aan keuze kan het voor klanten van luchthavens moeilijk zijn om te zien welke parkeeraanbieder betrouwbaar is en goede kwaliteit levert. Door overal een bepaald kwaliteitsstandaard aan te bieden, willen we met Quick Parking de betrouwbare airport parking partner zijn op alle luchthavens.”

Concurrent en partner

Houwen ziet Quick Parking bij Schiphol enerzijds als concurrent van het on-airport parkeren van Schiphol en anderzijds als partner, met name wanneer de parkeerschaarste groot is. “Je biedt aan de ene kant als partner van Schiphol een mobiliteitsoplossing voor reizigers die met de auto naar de luchthaven komen. En dat is voor Schiphol met name prettig op piekmomenten. Aan de andere kant is er ook een bepaalde overlap. Die is overigens niet heel groot, want je target toch verschillende klantsegmenten. Zo is het parkeren direct naast de vertrekhal geschikt voor een bepaald type reiziger, met name de zakelijke markt. Omdat wij dat niet aanbieden met eigen producten zijn de producten van on-airport parkeren van Schiphol en het off-airport parkeren van Quick Parking ook complementair. Dit laatste wil overigens niet zeggen dat we de zakelijke markt geheel niet bedienen.


Want we hebben wel een valet parking in het leven geroepen om klanten direct voor de vertrekhal te kunnen bedienen met een premium valet service. Onze toegevoegde waarde daarbij is dat wij een dergelijke valet service kunnen aanbieden op meerdere luchthavens. De zakelijke klant, die mogelijkerwijs vanaf verschillende luchthavens reist, heeft daardoor met maar één organisatie contact en wordt volledig ontzorgd. Daarnaast zoeken we ons onderscheidend vermogen in technologie. We zorgen ervoor dat ons parkeer platform qua technologie is geïntegreerd in de reserverings systemen die veel gebruikt worden door bedrijven als BCD Travel, die zich richten op de zakelijke reiziger.”

Maar welke rol speelt parkeren nu eigenlijk in de reiswereld? Houwen: “Het is een van de diensten die noodzakelijk zijn als mensen de voorkeur hebben om zich met de auto naar de luchthaven te vervoeren. Daarnaast blijft het aantal passagiers op de meeste luchthavens groeien, wat betekent dat er steeds meer druk komt te staan op mobiliteit rondom luchthavens. Dat betekent dus ook dat de vraag naar luchthaven parkeren blijft stijgen.” Hij noemt nog een belangrijke ontwikkeling: “Je ziet binnen de vliegwereld dat airlines hun prijsbeleid per luchthaven afstemmen. Dit heeft als gevolg dat reizigers meerdere reismogelijkheden hebben en meer flexibel worden in hun keuze voor een luchthaven, met als gevolg dat zij soms bereid zijn om enkele uren extra te reizen voor een betere deal. De groep die dat doet gaat vaak met de auto naar de luchthaven en moet vervolgens ook langparkeren.” Een andere belangrijke factor volgens Houwen is de locatie van het vliegveld – dichtbij of veraf van een stad – en de connectie met OV – wel of niet goed geregeld. “Beide zaken – locatie en ov – hebben een enorme invloed op de parkeerbehoefte.”

Verschillen

Houwen ziet in de landen waar Quick Parking actief is verschillen in regelgeving rondom luchthaven parkeren en het handhaven ervan. “In Nederland is de regelgeving de afgelopen jaren stringenter geworden, onder meer in het verlenen van vergunningen. En datzelfde geldt voor de handhaving daarop. Inmiddels zie je die tendens langzaam maar zeker ook zuidwaarts in Europa – België, Frankrijk, Spanje, Italië – ontstaan, al lopen ze nog wel achter bij ons. Door die stringentere regelgeving en strengere handhaving verandert ook het speelveld van parkeeraanbieders bij luchthavens. Het aantal spelers consolideert of neemt af. Voor de klant is dat een goede ontwikkeling, want er blijven grotere partijen over die in staat zijn om meer te investeren in kwaliteit en betrouwbaarheid. Want volume is nodig voor investeringen, met name in technologie.” Quick Parking investeert daarbij momenteel zowel in technologie achter het reserveringssysteem en de website als in automatisering op de parkeerplaatsen door middel van bijvoorbeeld slagbomen met kentekenherkenning en klantherkenning in de shuttlebus, die namens het bedrijf passagiers van het parkeerterrein naar de luchthaven brengt. “Daarmee willen we de klantervaring continu naar een hoger niveau brengen. Dat geldt voor de reiziger, maar ook voor de reispartners waarmee het bedrijf samenwerkt.”