Vanaf april 13 toch HSL BredaAntwerpen
Sneller reizen
Voorwaarde voor de bijdrage is dat de reizigers geen toeslag hoeven te betalen voor het treinkaartje en dat afgezien wordt van de verplichte reservering voor een zitplaats. Daarnaast wordt geprobeerd om de huidige stoptrein tussen Roosendaal en Antwerpen vanaf december 2013 als sneltrein te laten rijden. Om dit mogelijk te maken draagt de provincie de komende vijf jaar € 0,25 miljoen per jaar bij. Ruud van Heugten, gedeputeerde Mobiliteit: “Lange tijd leek Noord-Brabant geen snelle treinverbinding meer te hebben met België vanaf het moment de Beneluxtrein, de intercity tussen Amsterdam en Brussel op 9 december as. verdwijnt. Dat zou betekenen dat je vanuit Brabant alleen met de stoptrein naar België zou kunnen reizen. Dat was voor ons onacceptabel. Daarom is de afgelopen maanden achter de schermen intensief onderhandeld met minister Schultz, de Belgische federale overheid, onze collega’s van het Vlaamse Gewest en de exploitanten NMBS en HSA om samen tot een oplossing te komen. Dat heeft geresulteerd in afspraken waardoor de Brabantse reizigers vanaf april voor het hetzelfde tarief als ze nu betalen vele malen sneller tussen Breda en Antwerpen kunnen reizen.”
Kosten verdeeld
Al in 2005 maakte de Nederlandse en Belgische overheid afspraken over een HSL-verbinding Den Haag – Breda – Brussel. Vlak voor de ingebruikname ontstond een kink in de kabel omdat de Belgische exploitant van de hogesnelheidstrein vreesde verlies te lijden op het traject Breda – Antwerpen. Daarmee kwamen alle gemaakte afspraken onder druk te staan. Van Heugten: “We zijn nu overeengekomen dat de Nederlandse en Belgische overheden evenredig bijdragen. Als provincie vinden we het belangrijk dat de verbinding Breda – Antwerpen zo snel mogelijk gaat rijden en dat de frequentie van de dienstregeling vervolgens ook verhoogd wordt van één trein per twee uur naar één trein per uur. Zodra de Fyra tussen Breda en Antwerpen elke uur gaat rijden, verlengen we de provinciale bijdrage van € 0,25 miljoen per jaar met nog eens een periode van vijf jaar.”
Twee hoogwaardige verbindingen
Naast de Fyra tussen Breda en Antwerpen kunnen reizigers ook gebruik blijven maken van de stoptrein tussen Roosendaal en Antwerpen. Vanaf februari geldt voor deze stoptrein het goedkopere Belgische tarief. Daarnaast proberen de vervoerders om deze stoptrein in de dienstregeling van 2014 een kortere reistijd te geven. “Daarmee heeft Noord-Brabant de komende jaren gegarandeerd twee rechtstreekse en snelle treinverbindingen met België,” aldus Van Heugten.