Veiliger en duurzamer parkeren op Schiphol
Met verbeterde diensverlening en een uigebreider dienstenpakket probeert Amsterdam Airport Schiphol meer klanten te trekken. Ook aan bezitters van de elektrische auto is gedacht. Als onderdeel van het programma 'Duurzame Mobiliteit' zijn er oplaadpunten voor elektrische voertuigen geplaatst, die voorlopig gratis kunnen worden gebruikt.
VIP-behandeling
Om parkeren op Amsterdam Airport Schiphol weer aantrekkelijk te maken, zijn er diverse initiatieven genomen die de reiziger tegemoet komen. Met Schiphol Holiday Valet Parking geeft de luchthaven vakantiegangers een ware VIP-behandeling. Bij vertrek geeft de reiziger de autosleutels af bij de servicebalie van Schiphol parking op loopafstand van de vertrekhal en bij aankomst staat de auto weer klaar bij de Short Stop Parking P6.
Boodschappen
Naast deze nieuwe parkeerservice hebben Schiphol en supermarkt Albert Heijn de handen ineen geslagen door bij parkeerplaats P3 een AH pick-up point te installeren. De reiziger kan vanaf het vakantieadres op de website van AH zijn bestelling ingeven en bij terugkomst staan de boodschappen op het pick-up point klaar. Zo hoeft de reiziger na een lange reis niet meer in de rij te staan bij de supermarkt.
Duurzaamheid
Duurzaamheid is ook een aandachtspunt, zo laat het het programma 'Duurzame Mobiliteit' zien. Er zijn oplaadpunten beschikbaar voor elektrische of hybride auto's. Ook beloont de luchthaven medewerkers die energiezuinige auto's naar het werk komen met een eigen parkeerplaats. Tussen de luchthaven en de parkeerplaatsen van Schiphol Smart Parking rijden tegenwoordig nieuwe schone bussen. Deze bussen gebruiken schone diesel als brandstof, waardoor de zwaveluitstoot aanzienlijk wordt teruggebracht. Het programma 'Duurzame Mobiliteit' stelt als doel dat de luchthaven in 2020 voor minimaal 20 procent in haar eigen energiebehoefte kan voorzien door het opwekken van duurzame energie op de eigen locatie.