Verduurzaming en besparing op vastgoedinvesteringen
De Erasmus Universiteit wil groeien en voorziet in de komende decennia een forse toename van studenten en medewerkers die leren, werken en eventueel ook wonen op het terrein. Deze groei heeft tot gevolg dat het aantal gebouwen op de campus uitgebreid moet worden. Maar er is geen extra ruimte. Dus: parkeerplaatsen van het maaiveld halen en ondergronds bouwen om zo ruimte te creëren.
Duurzaamheid
Naast groei heeft de universiteit ook duurzaamheid hoog op de agenda staan. Eén van de onderdelen van een duurzaam beleid is het stimuleren van fiets- en OV-gebruik.
De universiteit heeft een mobiliteitsbeleid ontwikkeld dat gefaseerd ingevoerd wordt. Niet alleen studenten maar ook medewerkers moeten in de toekomst betalen voor parkeren op het terrein van de campus.
Nieuw mobiliteitsbeleid
Medewerkers kunnen vanaf heden er voor kiezen hun woon-werk vergoeding (19 cent per kilometer) in te leveren en over te gaan op volledige vergoeding van hun reis met het OV. Een oplossing die voor de medewerker de kosten volledig dekt, terwijl de kilometer vergoeding slechts een tegemoetkoming is. De overstap naar de nieuwe regeling –welke overigens niet verplicht is – is inmiddels door een aantal medewerkers gemaakt.
Behoefte aan (extra) parkeerplaatsen neemt af
De universiteit verwacht dat het aantal medewerkers dat met de auto naar de campus komt in de toekomst daalt. Het percentage was in 2010 36%, men streeft naar 25%. Daardoor neemt de behoefte aan parkeerplaatsen aanzienlijk af wat een grote besparing kan opleveren voor zowel het milieu als de universiteit. Extra parkeerplaatsen hoeven immers niet gebouw te worden. Conclusie: mobiliteitsbeleid leidt hier tot verduurzaming en besparing op vastgoedinvesteringen.