Verhitte gemoederen rond parkeergarage 's-Hertogenbosch
In de stationsparkeergarage, die eigendom is van NS, zijn in totaal 815 plaatsen beschikbaar. Daarvan zouden 105 parkeerplaatsen voor direct omwonenden zijn. Deze afspraak is in 2014 gemaakt tussen NS en de gemeente, zegt een gemeentewoordvoerder. De garage is vorig jaar geopend, maar de auto’s van de wijkbewoners staan nog steeds gewoon voor de deur. Reden: verschil van mening over de duur van een plekje in de particuliere garage.
Dispuut
”Wij hebben zwart op wit dat we 105 plekken kunnen krijgen voor twintig jaar”, deden bewoners in het Brabants Dagblad onlangs hun beklag. De NS wil niet verder gaan dan tien jaar. ”Daar gaat het dispuut over. “In de afspraken uit 2014 is door de gemeente twintig jaar afgesproken, NS komt nu met tien jaar. Dit is voor de gemeente niet acceptabel gezien de kosten van de reconstructie van de Maijweg tot een woonerf”, zegt de gemeentewoordvoerder. Volgens hem betalen bewoners straks het normale tarief voor een parkeervergunning die recht geeft op toegang tot de P+R-garage. ”De gemeente int en draagt dit vervolgens af aan NS, omdat er ook geen parkeercontrole meer nodig”, aldus de woordvoerder.
Reizgers
De NS heeft bewoners inderdaad toegezegd dat zij de komende twintig jaar gebruik kunnen maken van garage, zegt een woordvoerster desgevraagd. ”Maar aan dit soort afspraken zitten randvoorwaarden. De garage is in eerste instantie voor reizigers gebouwd, met subsidie. Op basis van prognoses zou er genoeg ruimte moeten zijn voor bewoners, maar mocht er een enorme groei plaatsvinden, dan hebben wij die plekken nodig voor reizigers”, verklaart de woordvoerster. Ze vervolgt: ”Twintig jaar is een heel lange tijd om tarieven vast te leggen. Wij hebben met de gemeente afgesproken dat we geen commerciële tarieven hanteren. Het contract met exploitant Q-Park loopt over tien jaar af, daar zit de knip, ook wat tarieven betreft. Maar het zal tientjeswerk blijven.”
Impasse
Volgens wethouder Jan Hoskam komen gemeenteambtenaren en de NS er niet uit en moet bestuurlijk overleg de impasse doorbreken. Eerder liet de gemeentewoordvoerder in het Brabants Dagblad weten dat de gemeente nog onderhandelt met de NS over de parkeerplaatsen. ”Dit is een bijzondere constructie omdat hierdoor openbare betaalde parkeerplaatsen komen in een particuliere parkeergarage.” De parkeergarage is onderdeel van een breder pakket aan maatregelen om de wijk te vergroenen en het verblijfsklimaat aangenamer te maken.