Verschil in parkeertarieven deelauto's onlogisch
Opmerkelijk aan het onderzoek naar de parkeertarieven, is dat er geen enkele logica in zit. "Het is niet zo dat de grootste gemeente het duurst is", vertelt Ananda Groag, coordinator van Green Deal Autodelen. Zo is een deelautovergunning in Leeuwarden Centrum veel duurder dan Rotterdam.
Overheid
Gemeentes zijn vaak niet op de hoogte van elkaar tarieven, stelt Groag. Er zijn meerdere oorzaken aan te wijzen voor het instellen van deelautoparkeertarieven: het heeft te maken met de openbare ruimte, het aantal parkeerplekken, filevorming en natuurlijk de bevolkingsdichtheid. Maar eenduidige conclusies zijn hier niet uit te herleiden.
Consument
"Autodelers zijn veel bewuster bezig met hun eigen reisbewegingen en hun eigen kosten dan autobezitters", weet Groag. Zo besluiten mensen eerder over te gaan op een deelauto als parkeren duurder en moeilijker is. Is parkeren goedkoper en makkelijker, dan is het aanschaffen van een eigen auto relatief aantrekkelijk.
Trend
Het delen van auto's is een groeiend fenomeen in Nederland, aldus Groag. Eind september stonden in Nederland 25.000 deelauto's geregistreerd, wat een toename is van 55% ten opzichte van 2015. "Maar ten opzichte van de 8 miljoen auto's in Nederland is het nog steeds een klein percentage". Er is dus sprake van een trend, maar deze loopt gestaag.
Het gehele onderzoek is gebasseerd op cijfers van het CROW uit 2015