Volautomatische parkeergarage Rotterdam
maandag 18 oktober 2010
2 min
Medio oktober heeft de gemeente Rotterdam de eerste volautomatische openbare parkeergarage in gebruik genomen. De parkeergarage ligt aan het Insulindeplein in Rotterdam Noord en is ontworpen door Architectenbureau Paul de Ruiter.
{igallery 91}
Volautomatische parkeergarage Rotterdam
Medio oktober heeft de gemeente Rotterdam de eerste volautomatische openbare parkeergarage in gebruik genomen. De parkeergarage ligt aan het Insulindeplein in Rotterdam Noord en is ontworpen door Architectenbureau Paul de Ruiter.
Foto's: Pieter Kers
Transparant entreegebouw
Voor de ondergrondse automatische parkeergarage heeft Architectenbureau Paul de Ruiter een transparant entreegebouw ontworpen. In dit gebouw zorgt een 'parkeerrobot' ervoor dat de auto ondergronds wordt weggezet of opgehaald en de eigenaar veilig kan in- en uitstappen. De parkeergarage biedt plaats aan 140 auto's.
Ondergronds
Met de gerealiseerde parkeergarage is de parkeerdruk op de omliggende wijk sterk verminderd. Een voordeel van een automatisch parkeersysteem is dat in de benodigde bouwput tot een derde meer auto's gestald kunnen worden, dan in een traditionele parkeergarage. Door de parkeergarage ondergronds te realiseren, is bovenop de garage ruimte voor een plein met groen- en speelvoorzieningen.
Veiligheid
Bij de twee entrees tot de ondergrondse parkeergarage is een transparante gevel toegepast die vanuit de garage zicht biedt op het plein en omgekeerd. De volledig glazen gevel heeft een subtiel spiegelend effect waardoor het dak lijkt te zweven, verklaart het architectenbureau. Overdag is het gebouw hierdoor één met haar omgeving, 's avonds is het gebouw volledig transparant en goed verlicht waardoor de auto's ook dan op een sociaal veilige manier ondergronds kunnen worden geparkeerd.
Besparing
Naast het efficiënte gebruik van de beschikbare ruimte heeft deze parkeergarage het voordeel dat er geen portier nodig is. Ook wordt er bespaard op verlichting en klimaatinstallaties, omdat er geen mensen in het ondergrondse deel aanwezig zijn.
Bron: architectenweb.nl
Terug naar overzicht projecten >>>