VROM: geen actie tegen lawaai HSL
maandag 28 december 2009
2 min
VROM: 'Geen actie tegen lawaai HSL'
Volgens een woordvoerder van minister Cramer ziet het ministerie van VROM 'geen enkele reden' tot maatregelen om de geluidsoverlast van de hogesnelheidslijn aan te pakken.
VROM reageert hiermee op het dringende verzoek tot optreden dat de gemeenten Lansingerland, Kaag en Braassem deden, naar aanleiding van een nieuw TNO onderzoek dat zou hebben uitgewezen dat de geluidsnormen worden overschreden.
Minister aan zet
Vorige werd bekend gemaakt dat een nieuw TNO onderzoek uit had gewezen dat de geluidsnormen op het traject tussen Amsterdam en Rotterdam wordt overschreden. De gemeenten Lansingerland, Kaag en Braassem wilden daarom dat minister Jacqueline Cramer van VROM binnen twee weken optrad tegen de geluidsoverlast. “De minister is aan zet”, zei dinsdag burgemeester Ewald van Vliet van Lansingerland. Van Vliet wil dat het lawaai, dat volgens de informatie met 3 decibel de toegestane geluidsnorm overschrijdt, binnen de wettelijke normen komt.
'Geen nieuw onderzoek'
VROM bestrijdt dat sprake is van een nieuw onderzoek. Dit zou ook in strijd zijn met wat minister Eurlings van Verkeer vorige maand zei in de Kamer op basis van TNO-onderzoek. Het ministerie van VROM had wel onderzoeksbureau Sight de opdracht gegeven om de geluidswetgeving op een rijtje te zetten en een analyse te maken op basis van het eerdere TNO-onderzoek.
Hogesnelheidslijn
Op 14 december reed de Thalys voor het eerst op de Hogesnelheidslijn waarbij net voor de grens bij België de maximumsnelheid van 300 kilometer per uur werd gehaald. Een historische dag, volgens Michiel van Roozendaal, directeur van NS Hispeed, de organisatie die verantwoordelijk is voor de exploitatie van de HSL. Voor die dag reden de hogesnelheidstreinen van Thalys over het Nederlandse spoor met een snelheid van maximaal 130 kilometer per uur. Ook toen waren er al klachten over de geluidsoverlast.
Aanhoudende klachten
Op het deel tussen Amsterdam en Rotterdam reden sinds begin september regelmatig treinen, toen nog op normale snelheden. Daarvoor werd al proefgereden, wat toen ook al tot veel klachten leidde. Onderzoek van TNO in november wees uit dat de tijdelijke treinstellen veel geluidsoverlast veroorzaakten. Omwonenden van de hogesnelheidslijn in Zuid-Holland dreigden toen naar de rechter te zullen stappen als minister Eurlings van Verkeer het lawaai van de treinen niet zou aanpakken. Eurlings erkende de geluidsoverlast van de tijdelijke treinen, en beloofde om onder meer de remmen aan te passen. Ook werden de rails versleept om ze stiller te maken.