Waarom is gratis parkeren van belang voor de consument?

woensdag 20 april 2016
timer 3 min
Ondanks het feit dat de crisis van de laatste jaren grotendeels achter de rug is en dat de consument weer geld uitgeeft, kampen veel kleine en middelgrote steden in Nederland nog steeds met problemen op het gebied van retail: dalende bezoekersaantallen, teruglopende winkelomzetten en veel leegstand. Welke rol kan gratis parkeren spelen om het tij te keren? Cor Molenaar, Erasmus Universiteit, legt uit.

Verblijflocatie moet aantrekkelijk zijn

“Winkels en winkelgebieden moeten aantrekkelijk zijn voor bezoekers. Tegenwoordig zijn winkelgebieden verblijfslocaties geworden waar bezoekers graag naar toe gaan. Voor de winkels, natuurlijk, maar ook voor horeca, cultuur, vrije tijdsbesteding. Bezoekers moeten gemotiveerd worden. Als er drempels worden opgeworpen zoals moeilijke bereikbaarheid, slechte parkeervoorzieningen of betaald parkeren zullen niet alleen de bezoekers ontmoedigd worden, maar ook op zoek gaan naar alternatieven. Voor winkels is internet een bedreiging, maar ook winkelgebieden met gratis parkeren. Hierdoor zullen minder bezoekers komen dus ook minder kopers.” 


Auto meest gebruikte vervoersmiddel

Molenaar vervolgt: “Regelmatig voer ik onderzoeken uit om het koop- en winkelgedrag te duiden. Nog steeds is de auto het meest gebruikte vervoersmiddel. Op vragen in bijvoorbeeld Veghel en Den Helder bleek dat 51% van de ondervraagden aangaven vaker naar het winkelgebied te komen als parkeren gratis is. Uit reacties van gemeenten en winkeliers uit Winschoten, Steenwijk, Velp, en bijvoorbeeld Veenendaal blijkt dat de omzet van winkeliers tussen 10% en 15% stijgt als parkeren gratis is. Door het wegnemen van een drempel worden bezoekers gestimuleerd.


Meer nodig dan alleen gratis parkeren

Natuurlijk is er meer nodig dan kosteloos parkeren. Winkels en centra moeten leuk zijn en zintuigen stimuleren, compact zijn en goed bereikbaar zijn. Maar een winkelcentrum met leegstand is niet bepaald sfeer verhogend. Kosteloos parkeren is een mogelijkheid die bijdraagt aan het stimuleren van kopen in de winkel.  De gemeenten moeten een duidelijke visie hebben op winkels in de eigen plaats. Het fysiek winkelen neemt af, de marges staan onder druk en de kans dat er behoefte is aan minder winkels in vooral kleinere plaatsen (tot 100.000 inwoners) is duidelijk. Maar winkeliers zijn ook een grote bron van inkomsten vanwege de lokale belastingen. Leegstand kost een gemeente geld, minder winkels kost een gemeente ook geld, dus er is ook een groot belang bij gemeenten om het winkelgebied leuk en aantrekkelijk te houden. Naast een financieel belang draagt een leuk winkelgebied ook bij aan de aantrekkelijkheid van een plaats, dus indirect ook aan de WOZ waarde van huizen. Al deze belangen moet een gemeente afwegen in een langere termijnvisie op de retail. Gratis parkeren voor bezoekers moet daar een onderdeel van zijn.” 


Seminar Retail en Parkeren

Op 20 juni aanstaande vindt er een uniek seminar plaats. Cor Molenaar – voorstander van gratis parkeren- en Giuliano Mingardo – gratis?, nee dank je-  spreken samen op het seminar Retail en Parkeren. Hoewel hun meningen sterk verschillen, willen Cor Molenaar en Giuliano Mingardo laten zien dat alleen samenwerken de juiste weg is om het tij te keren.
Meer informatie vindt u op www.retailenparkeren.nl  


Volgende week leest u welke mening Giuliano is toegedaan.

 

 

Molenaar: Neem drempels, zoals betaald parkeren, weg.