Wat is nodig om parkeergarages seniorproof te maken?
Prognose
In 2039 is naar schatting 26% van de bevolking 65-plusser, waarvan een derde ouder dan 80 jaar. Ter vergelijking: in 2011 is het percentage 65-plussers nog 16%, waarvan 26% 80-plus is. Verder blijkt uit CBS gegevens, dat onder vrouwen die de komende jaren senior worden het rijbewijsbezit aanzienlijk hoger is dan degenen die thans ouder zijn dan 65 jaar. Daarbij betreft het niet alleen openbare maar ook stallinggarages en niet openbare garages. In dit artikel wordt de term senioren gebruikt. De aanbevelingen kunnen ook van toepassing zijn voor anderen met beperkingen.
Seniorparkeren
Senioren zullen in de toekomst actief blijven parkeren, zowel met als zonder passagiers. Dit seniorparkeren vraagt om aanvullende eisen in alle typen parkeergarages. In de regelgeving (Bouwbesluit, de NEN 2443 en het Handboek voor Toegankelijkheid) zijn wel ontwerpeisen opgenomen voor gehandicapten, doch geen specifieke ontwerp aanbevelingen voor senioren. Ook een risico-inventarisatie is niet te goed te maken door het ontbreken van een toekomstig gebruiksprofiel van garages en het ontbreken van inzicht in de beperkingen van senioren.
Toenemende claimcultuur
Een ander aspect dat naar verwachting de komende tijd ook zal spelen is een toenemende claimcultuur. Eigenaren van garages kunnen voor ontwerpfouten aansprakelijk worden gesteld en de beheerder kan schuld aansprakelijk worden gesteld bij onvoldoende onderhoud en schoonmaak.
Aanbevelingen
Reden genoeg om na te gaan of en zo ja welke aanbevelingen – aanvullend op de NEN 2443 – er in dit verband gedaan kunnen worden. Daarbij dient te worden uitgegaan van de sterke groei van het aantal ouderen, die gebruik gaan maken van parkeergarages. Deze aanbevelingen kunnen, afhankelijk van het gebruiksprofiel, opgenomen worden in PvE’s of in vraagspecificaties voor de bouw van nieuwe parkeergarages én leidend zijn bij het maken van plannen voor renovaties van bestaande garages.
Publicatie Keypoint Parking
In de publicatie van Keypoint Parking wordt eerst ingegaan op de beperkingen van senioren. Vervolgens zijn aanbevelingen opgesteld met de kennis ontwikkeld bij spoorwegstations en in de openbare ruimten. Daarbij worden de aanbevelingen per element toegelicht.