'Waterstof kan parkeerplaats tot energiecentrale maken'

donderdag 23 november 2017
timer 2 min
De uitrol van waterstof als aandrijving kan een nieuwe potentie aan de parkeerplaats geven. In Japan worden waterstofauto's al gebruikt als back-up bij stroomstoringen, maar er zijn nog meer mogelijkheden.

Dat vertelde Alexander Hablé van de TU Delft vandaag op het Parkeerbeheercongres. Hablé is een warm pleitbezorger van de uitrol van waterstof in Nederland als onderdeel naar duurzame mobiliteit.

 

"Waterstofauto's kunnen in enkele minuten worden bijgetankt en kunnen dan honderden kilometers ver rijden, in tegenstelling tot batterijauto's", hield Hablé het publiek voor. In een volle tank waterstof zit 10 kWh aan energie opgeslagen. "Dat is genoeg voor tien huishoudens. En dan nog heeft een waterstofauto 90 procent van zijn actieradius over."

 

Veel waterstofauto's zijn er nog niet. Nog maar enkele merken hebben een model in hun gamma opgenomen en in Nederland rijden nog maar 35 waterstofauto's rond, waarvan Hablé er  zelf een heeft. Die heeft ook een stekker waar andere apparaten op kunnen worden aangesloten, zoals je soms ook bij batterijauto's ziet. Hablé verwees naar voorbeelden in Japan. "Daar komen best vaak stroomstoringen voor, dus daar worden de auto's gebruikt als back-up. Een parkeerplaats is dan een soort energiecentrale."

 

Om waterstof in Nederland tot een succes te maken, is wel een investering van 200 miljoen euro tot 2025 nodig. Dat geld is onder meer bedoeld voor de bouw van 60 waterstofstations (van 1 tot 1,5 miljoen euro per stuk), plus de opvang van een exploitatietekort van 100.000 euro per jaar. "Pas bij 50 tot 70 tankbeurten per dag is een waterstofstation rendabel, dus we hebben meer voertuigen nodig", aldus Hablé.