Wat(t)? "Hagenaartjes" voorzien auto"s van stroom
"Een bewonersinitiatief heeft dit idee bij ons neergelegd", vertelt Floris van Elzakker, projectleider Elektrisch Vervoer bij de gemeente Den Haag. "Wij vinden het erg interessant om te onderzoeken of dit werkt."
Locatie
De laadpunten komen in de Jacob Mosselstraat, waarmee het aantal laadpunten van vier naar tien gaat. De laadpunten kunnen vanaf twintig parkeerplekken worden gebruikt. Er komen geen gereserveerde parkeervakken voor elektrische auto’s, omdat de gemeente verwacht dat er altijd wel een parkeerplaats voor een laadpunt vrij is.
Onderzoek
De gemeente wil tijdens de proef onderzoeken hoeveel de laadpunten gebruikt zullen worden in de praktijk, of de nieuwe manier van parkeren en laden aanslaat en of er voldoende vrije laadplek is voor elektrische rijders. Bij positieve resultaten, zullen in de stad meer Hagenaartjes worden beladen.
Laadlantaarn
De gemeente Den Haag stimuleert elektrisch rijden door een goede laadinfrastructuur uit te rollen en zoekt daarbij naar innovatieve oplossingen. In december 2017 werden nog drie laadlantaarns onthuld, waarbij elektrische auto’s kunnen laden aan lichtmasten.
Lees ook: Haags succes: 800 laadpalen en 5000 bezoekers per maand