Werken aan "vindbaarheid" is werken aan de inkomsten van de stad

woensdag 15 april 2015
timer 3 min
We winkelen tegenwoordig door heel Nederland. We bezoeken er musea en evenementen. We gaan op pad en zoeken onze weg in 'vreemde steden'. Dat we daar in slagen is echter helemaal niet vanzelfsprekend, ondanks de opmars van tomtoms en winkel-apps. Steden zijn bepaald niet overzichtelijker geworden. Hoe maak je die plek in de stad om je euro's uit te geven weer net zo vindbaar als de vertrouwde dorpsstraat met bakker en slager? En wat betekent dat voor parkeren?

Kerktoren uit zicht


Vroeger was de wereld overzichtelijk. Bakker, slager, grutter en café vond je in de dorpsstraat. In jouw eigen dorpsstraat. En als je dan toch in een naburige stad of ander dorp ging winkelen, dan was er die vertrouwde kerktoren om de binnenstad van verre voor jou aan te wijzen. En alle straten kwamen er bovendien als vanzelf op uit.
 

Die kerktoren is er nog steeds, maar zijn richtinggevende functie is zoek. Wie Utrecht binnen rijdt, zal tevergeefs zoeken naar de Dom. Hoge gebouwen belemmeren het uitzicht, als je al tijd hebt om verder te kijken dan de bumper van de auto voor je. De bezoeker van de moderne stad – vol slimme geleidingsroutes en omleidingen – is zijn oriëntatie echt wel binnen enkele minuten na het bord bebouwde kom kwijt. ‘Locals’ onderschatten stelselmatig de complexiteit van hun eigen stad voor de incidentele bezoeker. Om over lokale wegbeheerders maar te zwijgen. Er staan toch borden, PRIS, en stadsplattegronden? En heeft niet iedereen tegenwoordig tomtom?

 

Reistijdbeleving is een serieuze concurrentiefactor geworden


Ondertussen woedt er een ware concurrentieslag tussen steden in Nederland. En die slag draait juist om de incidentele bezoekers. Of liever gezegd: om de bestedingen van incidentele bezoekers. Hoe vinden zoveel mogelijk extra’s euro’s hun weg naar de lokale ondernemers? Reistijdbeleving is daarin een factor van belang geworden. Hoe bereikbaar vond je de stad werkelijk? Een ontspannen aankomst haalt de hand van de knip. Een positieve reistijdbeleving verlengt de verblijfsduur en nodigt uit tot herhaalbezoek. Beleving is minstens zo belangrijk als de feitelijke reistijden; de beleving van deur tot terras of winkel. Een frustrerende zoektocht te voet doet het effect van een perfect bereikbare parkeergarage volledig teniet.


Tips
 

In het zojuist verschenen magazine PARKEER24 #2 kunt u meer lezen over Vindbaarheid. Goudappel Coffeng zoomt in het artikel dieper in op de case Utrecht waar zij vorig jaar in de huid van de bezoeker zijn gekropen.

 

Eén van de tips die gegeven wordt is het dat niet de feitelijke reistijd maar de mate van onzekerheid tijdens de reis het goede gevoel bepaalt over een stad. Daarbij is naamgeving ook van groot belang. Zo is 'Parkeergarage Schouwburg' is duidelijker en informatiever dan de parkeergarage vernoemen naar zijn straatnaam.

 

Geen magazine ontvangen?

Klik hier voor meer informatie.

 

 

 

 

 

 

 

Vindbaarheid: ook naamgeving parkeergarages spelen grote rol