Wordt de Amsterdamse Herengracht parkeervrij?
In de studie worden drie modellen uitgewerkt voor de herinrichting van Herengracht. Bij Model A verandert er weinig aan de oude situatie, alleen de parkeerplaatsen gaan dan verdwijnen. Er zijn nog wel een aantal laad- en losplekken. Model B gaat een stap verder en gaat uit van een gezamenlijke ruimte zonder aparte stoep. Deze indeling maakt het noodzakelijk dat de voetganger de dominante verkeersdeelnemer is. De auto en de fiets zijn dan ondergeschikt aan de voetganger. Bij Model C gaat de Herengracht het meest op de schop. De bomen worden verplaatst om een wandelstrook langs de gracht te creëren.
Tekort
"Alhoewel we als stad stevig op weg zijn meer ruimte te creëren met het weghalen van autoparkeerplaatsen, zie ik ook dat we daar zorgvuldig en stap voor stap in te werk moeten gaan", schrijft wethouder De Vries. Het parkeervrij maken van de Herengracht zorgt voor een tekort van zo’n 600 parkeerplaatsen. "Een dergelijk tekort betekent dat er onherroepelijk overlast gaat ontstaan door foutparkeren en mensen die rondjes rijden op zoek naar een parkeerplaats. Dat is ook niet de stad die ik voor ogen heb", aldus De Vries. Hoewel er twee ondergrondse parkeergarages bij komen, de Vijzelgrachtgarage en de Singelgrachtgarage, is meer onderzoek naar de effecten van het parkeervrij maken van de Herengracht gewenst, aldus de wethouder.
De gemeente Amsterdam schrapt sinds 2019 de nodige parkeerplaatsen. In 2025 moet het aantal plekken met 10.000 zijn gedaald. Vorige jaar stond de teller op bijna 2500 geschrapte parkeerplaatsen, zo schrijft Het Parool.
Prijskaartje
De herinrichting van de Herengracht heeft een pittig prijskaartje. De Vries: "tegelijkertijd moeten deze zaken ons niet tegenhouden om goed na te denken over de wensen voor de grachtengordel van de toekomst. Bijgaande studie is daarom met nadruk een document om te inspireren. Om met elkaar het gesprek aan te gaan over de gewenste toekomst", zo besluit de wethouder.
Lees hier het hele inspiratiedocument